Nedeľa

V príspevku o slepačej polievke som sľúbila, že jeden špeciálny príspevok venujem neskôr domácim rezancom, u nás doma nazývaným slížikom do polievky. Keďže je dnes nedeľa, kedy sa v tento deň ešte v mnohých domácnostiach varí “povinný” mäsový vývar a jednou zo závariek do tejto polievky sú aj rezance, dnes je ten deň, kedy si môžete pozrieť, ako som po mnohých rokoch robila v tomto týždni domáce rezance.

Tak ideme na to.

Najprv som si vybrala dosku na cesto.  Ja ju pri všetkých prácach s cestom stále používam. Nerobím cesto priamo na pracovnej linke, ako to vidím často z fotografií na internete, či v televízii. Zdá sa mi to dosť nehygienické. Keď pracujem s menším cestom, namiesto drevenej dosky používam silikónovú podložku menších rozmerov ako je moja doska.

Pripravila som si vajíčko, hrubú múku a soľ. To sú všetky ingrediencie, ktoré som potrebovala. Na dosku som preosiala múku, do múky som vyrobila jamku a do jamky rozbila vajíčko. Trošku som to posolila. Múky ide práve toľko, koľko vajíčko poberie.  Cesto má byť pevné, ale zbytočne tvrdé ho nerobievam, aby som pri jeho vaľkaní nemusela vynaložiť silu drevorubača. Po vyvaľkaní som nechala cesto chvíľu postáť, aby mierne obschlo, ale nie dlho! a pokrájala som ho na obdĺžniky, ktoré na šírku zodpovedajú rozmeru môjho strojčeka. A potom som už len po jednom vkladala do strojčeka. Hotové som ich nechala vysušiť. Tie, ktoré som v ten deň do polievky nespotrebovala, som odložila do krabice.

Ten výmysel, teda strojček na slíže, mi dala urobiť moja mama ešte v časoch mojich gazdinkovských začiatkov, teda v časoch, keď v našich obchodoch niečo také dostať nebolo. Aj keď už domáce cestoviny do polievky niekoľko rokov nerobievam, som jej za to dodnes vďačná. Krájať slížiky rukou, tak, ako to vedela ona, by som sa určite nikdy v živote nenaučila. Nezabudnem na to, ako rada som ju ako dieťa pri tejto práci vždy pozorovala.

 

4 thoughts on “Nedeľa

  1. Si šikulka! Ja toto nerobím 🙂
    A máš pravdu, ja by som ich mohla krájať celé roky, nikdy by mi to nešlo tak, ako mojej mame 😦
    Dnes sa zázračný stroj dá už aj kúpiť, ale moje srdce po ňom netúži 🙂
    Pááá

    Like

    1. Viem, že dnes je už dostať všetko. Dokonca aj také strojčeky, do ktorých nemusíš cesto vyvaľkať, urobia to za teba. Preto som v texte napísala, že vtedy také v obchodoch neboli vôbec. Keď si spomínam na zariaďovanie mojej domácnosti základnými potrebami – konkrétne kuchyňu, bolo to veru veľmi ťažké. Neboli taniere, šálky, nemala som žiadne známosti v potrebných obchodoch. Keď vidím dnes, čo všetko si človek môže kúpiť, nedá sa porovnávať.
      Tým, že mäsový vývar varievam posledné roky naozaj len zriedkavo, tak iný, lepší a dokonalejší strojček už nepotrebujem.

      Like

  2. Můj zázračný strojček je “moderní” a moc mi nefunguje. Nudle dělávala moje babička a pokud je dělám já, tak v nostalgické vzpomínkové náladě.
    Jednou jsem dostala krabici domácích nudlí od kamarádky k vánocům. Ona se tvářila, jako že je to dárek “nic moc”, že neoplývá penězi, a tak zvolila takovouhle variantu….a mně udělala mnohem větší radost, než kdyby do dárku vložila nevímkolik peněz. Byl to pro mě pravej dárek “od srdce.”

    Like

Pridaj komentár

