Sťahovaví vtáci

Obdobie, kedy k tomu prichádza, je zase tu. Po niekoľkých mesiacoch pobytu v teplých krajoch sa mnohé druhy vtákov sťahujú naspäť k nám. Minulý týždeň som už videla lastovičku, v telke som počula, že aj prvé bociany sú už na východnom Slovensku. Hniezda tých, ktoré sledujú kamery online, sú ešte prázdne. No ani nie tak prázdne, občas sa tam pristaví nejaký vrabec alebo iný malý vtáčik. Určite však nepotrvá dlho, kým sa znovu zabývajú.

IMG_3248ž

 

 

Nie je to len sťahovanie spoza mora. Aj tie vtáky, ktoré prežijú po celý rok u nás, sa sťahujú. Všimla som si to napríklad u čajok na Dunaji. V zime ich je tam plno, sú usadené na pontónoch a čakajú, kedy ich kto príde nakŕmiť. Rovnako tak labute, divé kačice a iné vodné vtáky. Z Veľkého Draždiaka, kde sú v zime, sa v lete presťahujú na Dunaj. A tak by som mohla písať o mnohých ďalších vtákoch.

 

Milan Lasica s Julom Satinským sú interpreti piesne, ktorej text zložil Jaro Filip a jej názov je Sťahovaví vtáci. Text piesne však nehovorí len o vtákoch. Na rozdiel od vtákov, ľudia sa môžu sťahovať kedykoľvek.

Sama som sa už viackrát zamyslela nad tým, či by bolo pre mňa jednoduché, presťahovať sa z miesta, kde som prežila pomaly už štyri desiatky rokov, niekde inde. Na nové, úplne neznáme miesto. Na druhej strane, poznám ľudí, najmä mužov, ktorým to sťahovanie (hlavne od jednej žene k druhej) nerobí vôbec problém 😛

Lasica a Satinský – Sťahovaví vtáci

(text piesne)

Tí sťahovaví vtáci
už zase odlietajú
tí sťahovaví vtáci
údajne kamsi na juh
neznáme miesto doletu
prosím ťa stiahni roletu
iba nám pletú hlavy
vtáci sťahovaví

Tí sťahovaví vtáci
ach o čo ľahšie to má
tí sťahovaví vtáci
ten kto je všade doma
skúšal som lietať bez krídel
a hneď mi každý závidel
iba nám pletú hlavy
vtáci sťahovaví

Tí sťahovaví vtáci
občas sa na nich rozpomeniem
keď lietam od milenky k žene
a neviem či som doma tu či tam
možno sa na to opýtam
keď vtáci sťahovaví
priletia zas k nám

 

Určite je každému jasné, že som sem dnes tento príspevok nedala náhodne. Dnes je totiž 1. apríla a tento deň sa spája so Svetovým dňom vtáctva.  Jeho korene siahajú až do čias rakúsko-uhorskej monarchie. Jedným z priekopníkov, ktorí sa o tento deň zaslúžili, je aj slovenský prírodovedec Oto Hermann, ktorý sa narodil, žil a pôsobil v Brezne.  Pripomínanie si tohto dňa sa traduje od roku 1900 a prvotne bol spájaný aj s oslavou stromov. Dátum  1. apríl nie je náhodný, ale spája sa práve s príletmi sťahovavých vtákov. Podľa ornitológov je apríl mesiacom, kedy k nám priletí najviac vtákov, odhaduje sa až 30 miliónov.Väčšina vtákov prilieta do našich končín z Afriky, menej z Ázie.

 

 

P. S.

DNES MÁM NARODENINY.

 

