Prvá jarná túra

Už tretiu jar po sebe som si naplánovala túru na Devínsku Kobylu. Dovtedy som vždy len počula, čítala, maximálne videla v telke, čo za nádheru tam vtedy máme. Prvý raz som bola ešte v marci, vlani to bolo približne rovnako ako túto jar, teda začiatkom apríla.  V porovnaní s vlaňajšími fotografiami je vidieť, že tohoročná jar je o niečo v predstihu oproti tej minuloročnej.

Ako som už písala na blogu Každý deň je iba raz, mala som v predstavách, že sa na túru vyberiem v skorých ranných hodinách. Vedela som totiž, že vtedy mám na tých miestach slnko za chrbtom, že sa mi bude fotiť oveľa lepšie. No nakoniec mi to tak vôbec nevyšlo a do lesa som sa dostala až tesne pred obedom.

Síce som tento článok nazvala, že prvá jarná túra, no od túry to malo ďaleko. Ja som viac stála a čupela, dokonca niekedy aj ležala, ako chodila 🙂 Šesť kilometrový úsek som išla viac ako štyri hodiny. Ale vďaka tomu, že som išla tak pomaly, mi neušlo nič. Ani len tie malé jašteričky, ktoré šuchotali v tráve. Hoci som sa snažila ísť potichu, mne totiž šuchotali moje nové trekové gate 🙂 A ako mi v nich bolo teplo! Nie sú z vhodného materiálu, to som si pri kúpe vôbec neuvedomila. Škoda len, že jašteričky boli tak rýchle, že som ich nestíhala aj fotiť.  No niečo sa mi predsa len podarilo.

Tu je aspoň malá ochutnávka z toho, čo som včera videla. Nielen kvety, krajina, ale aj tie jašteričky.

Devínska Kobyla je národná prírodná rezervácia o veľkosti 102 ha. Je to významné územie s bohatou teplomilnou flórou a faunou.

A tu sú prvé dotyky s flórou. Hlaváčik jarný tu kvitne vo veľkom množstve. Svojimi veľkými žltými kvetmi púta na diaľku.

Pohľad pomedzi brezy na rieku Morava.

Ani prvé kvety kosatcov som nemusela dlho hľadať.

Z kopca sa mi otvárali pohľady do okolitej krajiny, na monumentálny hrad Devín, pod ním Dunaj a jeho prítok rieku Moravu a za Dunajom kus rakúskeho územia.

Orange si myslel, že som už v Rakúsku, preto mi poslal túto SMS.

Našťastie som nič také nepotrebovala ani na našom území.

Žltou farbou kvitli aj iné druhy rastlín.

To, že som kvitnutie poniklecov zmeškala, naznačovali už len sem-tam ojedinelé kvety a pozostatky po tých, ktoré už odkvitli.

Z tejto fotky to vyzerá tak, že na Devínskej Kobyle boli včera davy ľudí. Práve opak je pravdou. Okrem týchto dvoch skupiniek, ktoré sa pri mne práve stretávali, som počas celého popoludnia stretla tak málo ľudí, že by mi stačili prsty jednej ruky na ich spočítanie. Až keď som prišla pod Sandberg, tam sa to už začalo ľuďmi hemžiť. Bolo to samozrejme aj dobou, kedy som tam prišla.

Viac som stretala zástupcov inej ríše – z fauny.

A už spomínané jašteričky.

Ktorou cestou sa mám teraz vybrať? Túto otázku si kladiem vždy, keď prídem k nejakému rozcestníku. Aj na tomto bol cieľ mojej cesty, Sandberg, dvomi smermi. Nakoniec som pokračovala po modrej.

Aj takéto zvláštne kvety som si všimla cestou.

Aj tu ešte kvitli veternice.

Kvet pečeňovníka trojlaločného, ktorý som si najprv zmýlila s veternicou.

Čoho bolo úplne najviac, to boli fialky rôznych odtieňov. Na biele som tentokrát nenatrafila.

Bielou farbou kvitla rastlina, ktorú tiež vôbec  nepoznám a vyskytovala sa dosť často.

Mojím opisom včerajšej túry som prišla približne do polovice. Aby som vás veľmi neunavila a neunudila, pokračovanie bude v nasledujúcej časti. Zatiaľ dovidenia!

10 thoughts on “Prvá jarná túra

    1. Ahoj Vladimír, musím sa ti ospravedlniť, lebo som omylom vymazala posledný príspevok tohto blogu z G+, kde bola od teba pluska. Za plusku ďakujem! Nevedela som, kam to mám napísať, možno si tento odkaz niekde nájdeš.

      Like

  1. Výborné fotky ! Hlavne tie jašteričky…, pravdaže i kvety. Kedysi, keď som tam ja chodievala (na jar), – obdivovala som tam množstvo poniklecov veľkokvetých (tie na fotke sú lúčne černasté). Dúfam, že tam ešte rastú (iba že už odkvitli). Ten 1. kvet pod rozcestníkom nepoznám, ale ten 2. = pľúcnik lekársky (viem, že vieš… – písala si o ňom…) – je vraj dobrý i do šalátov (ešte som ho neskúšala, hoci púpava mi veľmi chutí). Veternice som tam videla vždy iba žlté alebo biele. Fakt tam rastú aj modré ? Je to možné – asi len ja som na ne nikdy nenatrafila. Pamätám si ale, že tam rástlo veľa pečeňovníkov trojlaločných.
    Tá posledná kvetinka vyzerá ako nejaká žerušnica. Ale ani si veľmi nemyslím, že by som správne trafila. Na D. Kobyle rastú skôr suchomilné rastliny a oni sú vlhkomilné.

    Like

    1. Budem musieť opraviť názvy v texte. Veternica modrá to nie je, máš pravdu, je to ten pečeňovník. Nedávno som bola v Rusovciach a tam boli veľmi podobné rastliny kvetom, tie som našla ako veternice. Tieto rastliny majú iné listy. Ale o tom pľúcniku nie som presvedčená, že to je on. Ten by mal mať aj úplne iné listy, aj kvety pľúcnika, ktoré som doteraz videla, sú iné. Ďakujem za komentár. Už som raz dávno písala, že radšej nebudem písať názvy rastlín a zase sa potvrdilo, že by som sa toho mala držať 🙂 To posledné by mohla byť tá žerušnica, ako píšeš, ale tiež nie som istá. Vidím, že máš ešte stále kopec vedomostí z obdobia, čo si písala o Devínskej Kobyle 🙂

      Like

      1. Ja som túto jar (pre zdravot. problémy môjho muža) nemohla vidieť tú nádheru Devínskej K. na vlastné oči. Preto som rada, že aspoň čosi z nej som mohla vnímať prostredníctvom Tvojich fotiek.
        Ja si myslím, že ak by si ku fotkám rastlín neuviedla ich názvy, boli by aj tak krásne, ale s nimi je to ešte lepšie. 😉

        Like

  2. Sehr schöne Wanderung Daniela und herrliche Bilder 🙂
    Sah mir das auf der Karte und GPS auch noch an und ausgerechnet vom Bahnhof da zum Devínska Kobyla sind es knapp 11 Kilometer? Kann man da auch ein Stück mit einen Bus Richtung Devínska Kobyla fahren?
    Herzlichen Gruß
    Werner

    Like

Pridaj komentár

