Lovecký zámoček Hohenlohe

Pred pár dňami som si vymenila niekoľko riadkov s neterou, ktorá je momentálne vo Vysokých Tatrách. Okrem iného mi napísala, že veď zoberte bicykel a príďte sem. A ja som to, až na ten bicykel, zobrala celkom vážne. Dokonca mi spomenula, že tam, kde je, sa dá vybaviť aj cenovo prijateľné ubytovanie. Tak som jej nakázala, aby sa na to popýtala a dala mi vedieť. Už som si pozerala aj vlakové spojenia, no odpoveď zatiaľ žiadna…

Keď už asi do tých Tatier zase nepôjdem, aspoň som si zaspomínala na tie predošlé pobyty. To, že som tam bola aj minulú jeseň, zatiaľ neviete, ale možno raz príde aj na to, aby som napísala článok o októbrovom víkende vo Vysokých Tatrách. Teraz by som sa rada vrátila do ešte staršej návštevy Tatier, ktorá bola na jar v roku 2011. Po jej návrate som zverejnila niekoľko príspevkov na blogu Mimi a jej svet, kde som už miesto,  o ktorom budem písať dnes, tiež spomenula.

Tým miestom je Tatranská Javorina, obec neďaleko poľských hraníc, iba 11 km vzdialená od turistami navštevovaného Ždiaru. Je známa predovšetkým tým, že je v  nej postavený lovecký zámoček Hohenlohe. Tento bol dlhé roky verejnosti neprístupný. Aj v tom už vyššie spomenutom staršom príspevku som napísala “…neďaleko stojaci lovecký zámoček Hohenlohe slúži naďalej len našej politickej elite”. Vďaka súčasnému prezidentovi sa však toto zmenilo. Tajomný prezidentský zámok, ktorý bol roky skrytý pred očami Slovákov, bol verejnosti sprístupnený v decembri minulého roku.

Lovecký zámoček Hohenlohe v Tatranskej Javorine je národná kultúrna pamiatka v majetku štátu, v správe Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky. Prezidenti Slovenskej republiky ho od roku 2004 využívajú na reprezentačné účely.

Zámoček dal v roku 1884 postaviť pre svojich vznešených hostí vtedajší vlastník javorinského panstva pruské knieža Christian Kraft Hohenlohe. Vybral si preň miesto na Mačkovej poľane nad Tatranskou Javorinou. Na Javorine zriadil riaditeľstvo svojich tatranských i maďarských majetkov. Knieža si k sebe do Tatier pozýval významných aristokratov z celej Európy, aby si mohli v jeho revíri uloviť kamzíky, medvede, ale aj rozličnú dovezenú cudzokrajnú zver, ktorú dovážal z cudziny do ním zriadeného zverníka. V roku 1935 predali jeho dediči Javorinu spolu so zámočkom štátu. 

Keď uvidíte fotografie miesta, kde zámoček stojí, tak mi určite dáte za pravdu, že krajšie miesto si knieža nemohol vybrať. Možno sa tu objaví nejaký náhodný čitateľ, ktorý už verejnosti sprístupnený zámoček navštívil.

 

Znovu musím skonštatovať to isté, čo som už raz na tomto blogu napísala. Aj vďaka fotografiám si môžeme obnovovať spomienky. A na záver ešte dodám, že som rada, že zverejnením tohto príspevku, trošku upraveného oproti pôvodnému textu a doplneného o aktuálne informácie, sa mi presúva z konceptov do publikovaných. Mala som ho tam od apríla 2015.

https://fotografiedb.wordpress.com/2013/06/26/aj-vdaka-fotoaparatu-si-obnovujeme-spomienky/

5 thoughts on “Lovecký zámoček Hohenlohe

      1. Pokúšala som sa tú adresu vymazať ja, ale mne to nešlo. A ešte k tomu, že sa vám neukázal hneď váš komentár. Každý prvý komentár nového komentujúceho najprv schvaľujem, tie ostatné sú už viditeľné hneď po odoslaní.

        Like

Pridaj komentár

