Dva dni s Adonisom

V piatok a v sobotu som fotila rastliny z jedného rodu, pričom som o tom v tom čase ešte nevedela. Napíšem vám o tom trošku obšírnejšie.

S opraveným bicyklom som v piatok nešla domov obvyklou cestou po hrádzi, ale vybrala som sa cez polia na smer Kittsee. Hoci ma na jednom úseku na chvíľu zastavila závora so zákazom pre cyklistov, priznám sa, že aj keď zákazy a príkazy väčšinou rešpektujem, tentoraz som ju ignorovala a urobila som dobre. Nerozumiem tomu, aký dôvod tam ten zákaz vlastne má. Tak, ako ja, urobilo aj niekoľko ďalších cyklistov, ktorých som stretla v protismere. Najprv som si myslela, že z opačnej strany asi zákaz nie je. Bol.

Nemám veľmi inú možnosť fotiť polia a to, čo rastie na nich, prípadne, čo na nich žije. Preto som to riskovala a zákaz som porušila. Keby nie, nemám fotky poľného zajaca, ktorý sa posadil na ceste kúsok odo mňa a čakal, než si ho odfotím. Nemala by som rastlinu s oranžovými kvetmi, ktorá rástla na okraji poľa s obilím. A nemala by som mnoho ďalších fotografií.

Niečo z nich vám ponúknem aj tu.

Kúsok od posledných domov som zaregistrovala na poli týchto vtákov. Jeden si sadol na kôpku zeminy a trošku mi zapózoval. Bola to pipíška chochlatá.

V tomto jarnom období chodievam po tejto trase rada aj preto, lebo tam kvitne jeden ker, ktorý mi pripomína detstvo, pretože sme ho mali aj v rodičovskej záhrade. Dlhé roky som ho nikde inde nevidela, až na tomto mieste. Zhodou okolností, práve včera som si ho včera všimla z idúceho autobusu aj neďaleko bývalého PKO. Je to zlatý dážď, ktorému som venovala na tomto blogu už aj samostatný príspevok. A keď som si teraz pozrela fotky z linkovaného článku, zistila som, že pred dvomi rokmi boli kvety podstatne viac rozvité ako v tomto roku o pár dní neskôr. Pritom tohoročná flóra bola popredu o dobrých desať dní, ale studené počasie koncom apríla to asi všetko zabrzdilo.

Nielen zabrzdilo, aj poškodilo. Takto vyzerajú zamrznuté orechy.

Ďaleko v obilninovom poli som videla aj tieto zvieratá.

Oficiálne som mohla prísť s bicyklom iba po tú rampu, ktorú som však v čase fotenia mala za chrbtom, lebo som ju obišla a prešla som  ďalej.

Z prechodu nad diaľnicou som si fotila široké okolie.

Prešla som na druhú stranu diaľnice (klikni na odkaz) a pokračovala som v smere na Kittsee.

Od diaľnice som sa stále viac vzďaľovala do polí.

Pokračovala som po tejto ceste a v diaľke som pred sebou videla nejaké malé pohybujúce sa body. Zastavila som a nazoomovala som fotoaparát na maximum. To, že to nie sú zajace, mi bolo jasné. Boli to dva alebo až tri väčšie vtáky.  Že tie tvory zaregistrovali aj moje červené svetlo fotoaparátu, som vedela podľa toho, že sa mi začali vzďaľovať.

Niekoľko fotografií som aj urobila, iba z jednej som po viacerých úpravách niečo vydolovala. Usúdila som, že tvory, ktoré tam v diaľke boli, boli tie, ktoré vidíte na prvom obrázku. Je to drop fúzatý, ktorý sa vyskytuje v týchto miestach a ešte nikdy som ho nemala šťastie vidieť. Fotografiu dropa som získala prefotením fotografie z informačnej tabule. Možno to však dropy neboli a boli to napríklad bažanty alebo prepelice, no ja som si povedala, že to sú dropy 🙂

Keď som prišla približne na miesta, kde sú vtáci na druhej fotke, všimla som si, že na okraji poľa kvitne niečo výraznou oranžovou farbou. Aby som zistila, čo to je, musela som prejsť cez približne dvojmetrový úsek zarastený burinou, medzi ktorou bolo aj veľa žihľavy. Prvé, čo mi prešlo hlavou, či tam nebudú nejaké hady. Tie ma mátajú všade. Hoci sú vraj v našich končinách žijúce plazy neškodné, nerada sa s nimi stretávam. Zdarne som ten zaburinený úsek zdolala a odfotila som si vtedy mne ešte neznáme kvety.

Až doma som zistila, že meno tejto rastliny je hlaváčik letný, lat. Adonis aestivalis. Je to jednoročná bylina vysoká 20-50 cm. Kvet je veľkosti v priemere 2 – 3,5 cm, korunné lupienky sú oranžové, na báze často s čiernou škvrnou.  U nás rastie ako burina v obilí, na medziach, popri cestách a železniciach hlavne v nížinách a pahorkatinách. Na Slovensku sa vyskytuje najmä v panónskej oblasti. Hlaváčik letný je dosť ohrozenou rastlinou. Veľmi mu uškodilo zavedenie nových agrotechnických metód. Na Slovensku tak vymizli viaceré rastliny, ktoré sme zvykli vídať na okrajoch obilných polí.

Keď som si do tašky na zadnom kolese naložila niekoľko kusov oranžových kvetov, bola som možno tak v tretine cesty domov. Na ďalšom úseku ma čakalo ešte množstvo zaujímavých pohľadov. No o ne sa s vami podelím až v pokračovaní tohto príspevku.

Dnes ukončím článok tým druhým Adonisom, s ktorým som sa stretla včera. Dúfam, že vás to ešte zaujíma.

Bola som znovu na Devínskej Kobyle, kde sme išli fotiť rastliny, ktoré by mali kvitnúť niekedy v tomto období. Tie sme však ešte nenašli, zato sme videli veľa iných a aj také,  ktoré som tam fotila už pred necelým mesiacom. Žltých kvetov hlaváčika jarného bolo vidieť ešte stále dosť, hoci nie v takej miere, ako začiatkom apríla.

Hlaváčik jarný lat. Adonis vernalis patrí na rozdiel od hlaváčika letného medzi zákonom chránené druhy. Je to trváca rastlina vysoká 10-40 cm. Listy má len byľové. Kvety zlatožlté, pomerne veľké s priemerom až 8cm. Plodom je nažka. Rastie od nížin po pahorkatiny na kamenistých, výslnných svahoch, pasienkoch, na okrajoch lesov a pod.  V SR sa vyskytuje roztrúsene od Záhorskej nížiny až po Východoslovenskú nížinu.

Pri týchto rastlinách mi je celkom jasné, prečo dostali v latinčine názov Adonis, meno po mytologickej postave rímskych a gréckych bájí. V prenesenom význame to znamená nápadný krásavec. Obe tieto rastliny naozaj nápadné a krásne sú.

Ďakujem za vašu pozornosť a do skorého videnia!

8 thoughts on “Dva dni s Adonisom

  1. Udělala jsi moc dobře, že jsi závoru ignorovala, Danko. Některé zákazy jsou naprosto nesmyslné.
    Záběry jsi pořídila překrásné. Hlaváček jarní znám dobře, ale letní jsem ještě ve volné přírodě neviděla. Ten ti trochu závidím. 😉
    Chocholouš ti krásně pózoval, tihle ptáčci u nás skoro vymizeli. Dřív jich byla spousta.
    Dropa velkého jsem ještě neviděla, ale řekla bych, že je to on.
    Pěkný výlet to byl, Dani! 🙂

    Like

    1. Hanka, tohto vtáčika sa mi podarilo odfotiť prvý raz a ani si nepamätám, že by som ho niekedy takto zblízka videla. Hlaváčik letný sa vraj v ČR vyskytuje už len veľmi málo a zdá sa mi, že je u vás chránený. Dočítala som sa to na internete. Ďakujem za milý komentár.

      Like

        1. Jarný je aj u nás, ale ten letný nie je a u vás vraj je. Aspoň tak som to na niektorej z tých českých stránok čítala. Lenže, ruku do ohňa za tie informácie z internetu nedám, lebo som sa už viackrát presvedčila, že nie vždy sa im dá veriť. Veď aj mne sa už podarilo kadečo zle pomenovať a čo keď sa niekto riadil podľa mňa? 😛

          Like

Pridaj komentár

