Svätá Terezka

je  napísané pod sochou, ktorá je na zadnom priečelí sivého domu na Viedenskej ceste. Kto je to, či kto to bol tá svätá Terezka, to som googlila večer doma, aby som vám o nej mohla napísať pár múdrych slov. Bohužiaľ, zostane len pri fotkách. O tejto konkrétnej soche svätej som nenašla vôbec nič, no o svätej Terezke z  Lisieux, ktorá bola vraj známa francúzska svätica,  som zopár príspevkov na internete našla. Hoci som si niektoré prečítala aj dvakrát, nenašla som medzi informáciami o tejto osobe nič mimoriadne, prečo bola vyhlásená za svätú. To, kvôli čomu bola svätou prehlásená, stihla už do veku 24 rokov, kedy zomrela. V jednom článku som sa dozvedela, že jej obraz alebo sochu je možné nájsť takmer v každom katolíckom kostole. Podľa fotografií jej tváre, ktoré som videla na internete, by táto socha mohla znázorňovať práve túto sväticu.

**Viac informácií k tejto postave svätej nájdete v komentári pod článkom.**

Okolo domu, na ktorom je socha svätej Terezky chodievam dosť často, väčšinou však na bicykli. Keď som tade prechádzala naposledy, slnko svietilo tak, že sivá farba omietky, socha svätice a rozkvitnutý gaštan tvorili zaujímavú kompozíciu na to, aby som sa zastavila, zišla z bicykla a urobila som  zopár fotografií.

V tomto sivom dome na brehu Dunaja sa nachádza petržalská reštaurácia Au Café. Budova bola postavená v roku 2003 ako voľná replika pôvodnej budovy, ktorá bola asanovaná v roku 1966. To, prečo si majiteľ budovy dal na priečelie práve sochu tejto svätej, som sa nikde nedozvedela.

Takto vyzerá Au café od Dunaja. Zámerne som vybrala z archívu  zimné fotky. Vtedy je totiž vďaka stromom bez lístia vidieť lepšie na budovu.

Tu vidíte budovu z druhého brehu Dunaja.

DSCN1193

8 thoughts on “Svätá Terezka

  1. Plastika je moc krásná, Danko, škoda, že jsi o ní nenašla žádné informace!
    Moc dobře to znám, taky někdy hledám a pátrám, ztratím spoustu času, a nikde nic. 😦
    Fotky se sluníčkem jsou moc pěkné, ale ty zimní mají úžasnou atmosféru.
    Připadá mi to, jako kdybych se ocitla v čase o sto let zpátky. 🙂

    Like

  2. Určite to je sv. Terezka z Lisieux
    (stručne si ju /asi/ vcelku dobre charakterizovala).
    Pri zobrazovaní svätice (svätca) si autor diela často nedá veľa práce s tým,
    aby verne zobrazil tvár. Za dôležitejšie skôr považuje, aby na obraze (resp. soche) nechýbali správne atribúty.
    U sv. Terezky sú to: habit radu karmelitánok a ruže (a myslím si, že aj kríž v jej rukách).
    pozri: ŽIVOTOPISY SVATÝCH (http://catholica.cz/index.php?id=4078 /o iných – ŽIVOTOPISY SVATÝCH(http://catholica.cz/index.php?a=20&m=10
    Ruže preto, lebo vraj (keď zomierala) povedala, že po smrti spustí z neba „dážď ruží“. (viď i Svätá Terézia z Lisieux – Jozef Červeň (blog.sme.sk)). ono to asi bolo len tak básnicky povedané, že nejaké dary(-radosti)… (tiež Terézia z Lisieux, panna, učiteľka Cirkvi : Životopisy svätých))
    Ťažko sa dá k tomu (napr. i k tým dvom článkom vyjadriť), ale mne sa tak zdá, že sympatie mnohých si získala asi tým, že (vraj) bola veľmi skromná, trpezlivá… (ako 15 ročná vstúpila do prísneho rádu /na to si vyžiadala výnimku/ medzi i dosť staré mníšky, ktoré sa ku nej nesprávali vždy veľmi priateľsky…/a vraj po jej smrti sa k nej modlili o nejaké zázraky a vraj sa aj mnohé stali/.).
    Vraj jej bol veľmi milý Hymnus na lásku (je to pekné – oplatí sa prečítať na) : Biblia – Sväté Písmo(Prvý list Korinťanom – kapitola 13
    (z Biblia – Sväté Písmo Generovanie veršov podľa súradníc, ktorý napísal sv. Pavol – o ňom : Biblia – Sväté Písmo Generovanie veršov podľa súradníc)
    a vraj na základe neho chcela byť čo najlepšia (najmilšia, najpriateľskejšia… ku každému). Bolo jej jasné, že nie je schopná konať nejaké veľké činy, tak si povedala: (cca) “ak dieťa nemôže zdolať nejakú veľkú prekážku, tak ju podlezie, alebo sa nechá otcovi ponad ňu preniesť a všetko je v poriadku”. Hovorila, že hlavné je len milovať (a to môže každý – a to sa asi mnohým páčilo…).

    Like

    1. Tééda Jarka, ty si ma prekvapila. Toľko informácií! Áno, o tých ružiach som čítala aj ja, preto som si myslela, že to bude ona. Ďakujem za obsiahly komentár. Budem musieť naň upozorniť v článku.

      Like

  3. Som rada, že sa Ti môj komentár páčil. Len nechápem, prečo l.-é 2 linky sa dajú jednoducho rozkliknúť a tie ďalšie už nie.
    (skúšam: Prvý list Korinťanom – kapitola 13 – nezozelenelo, /prečo ?/)

    Like

Pridaj komentár

