Vedeli ste, že hluchavka je tiež jedlá?

Pri mojich potulkách prírodou som si viackrát uvedomila, že ju vidím  kvitnúť vlastne po celý rok. Keď  vyjdete von, zistíte, že nie je miesto, kde by nerástla. Nikto ju nepestuje, a napriek tomu je u nás dosť rozšírená, rastie doslova ako burina. V tomto čase už nie je taká pekná ako napríklad pred mesiacom. Je to nielen tým, že jej hlavná sezóna kvitnutia je hneď zo začiatku jari, ale aj tým, že ju v prírode zatienilo množstvo iných kvetov. V mojom archíve mám desiatky a desiatky fotiek tejto rastliny.

Na prvý pohľad môžeme hluchavky rozdeliť podľa farieb od  rôznych odtieňov ružovej až po fialovú,  na žltú a bielu. Najčastejšie sa stretávam s tou, ktorá má odtiene ružovej a fialovej, žltú som  už tiež fotila, ale na bielu si zatiaľ vôbec nespomínam. Na ňu som ešte šťastie v prírode nemala.

Aby to nebolo len o fotkách, vygooglila som o rastline aj nejaké informácie.

Čo ma dosť prekvapilo bolo, že niekde sa píše, že hluchavka je jednoročná a inde zase, že dvojročná rastlina. Tým, že som ju fotila už aj pod snehom, myslím si skôr to druhé.

Toto je fotografia z januára.

V čase jej najväčšieho kvitnutia – čo sú mesiace marec a apríl, ju môžete vidieť kvitnúť priam v celých kobercoch. Je to zároveň obdobie na zber tejto rastliny, lebo má vtedy najviac účinných látok.

Hluchavka je liečivá rastlina s významnými liečivými účinkami. Obsahuje veľké množstvo trieslovín, kyslé saponíny, flavonové glykosidy , silice, cholín, antioxidanty, vitamíny a minerálne látky. Zbiera sa kvet alebo celá vňať.

Podľa všetkého, kvety hluchavky chutia aj mravcom.

Rastlina má blahodarné protizápalové účinky, ktoré sa využívajú pri liečbe zápalu močových ciest, obličiek a prostaty. Usušený kvet sa pridáva do zmesí spolu s kvetom divozelu, bazy a podbeľu pri liečbe respiračných chorôb.  Hluchavku pijeme aj pri akné a ekzémoch a používame aj vo forme obkladov alebo na kúpeľ postihnutých častí pokožky. Sedacie kúpele pomáhajú pri hemoroidoch a mykotických problémoch , tu sa používa celá vňať bylinky, ktorú  dáme do vlažnej vody na celú noc, ráno prihrievame až do bodu varu a vylúhujeme ešte 3 minúty. Potom scedíme do čistej vody do vane.

Čaj z hluchavky je vraj chutný, má upokojujúce účinky, preto sa pije pri nervozite a nespavosti, pri nepokoji. Ani ja sama som ju ešte nezbierala a čaj z nej nepila. Dúfam, že o rok na to nezabudnem a že si ju nazbieram, aj keď príznaky, na ktoré sa používa, zatiaľ nepociťujem. Na jej zber nemusím chodiť nikde ďaleko.

Používa sa aj ako jedlá rastlina. U mladých rastlín sú jedlé listy a tiež aj kvety. Pre jej zvláštny zápach sú stonky a listy v malom množstvo dobré do šalátov aj polievok. Jej sladké voňavé kvety sa dajú použiť ako jedlá ozdoba dezertov. Pripravuje sa ako špenát, malé množstvo sa môže pridať do smoothies. V minulosti sa vraj používala aj proti moliam medzi šaty. Včelám poskytuje veľmi dôležitý nektár a peľ, je medonosná.  

 

Som rada, že zverejnením tohto príspevku mi ubudne ďalší článok z konceptov, ktorý som tam mala od 25.2.2015 .

5 thoughts on “Vedeli ste, že hluchavka je tiež jedlá?

  1. U nás je hluchavka nachová a skvrnitá taky všude, máme i hodně míst, kde roste hluchavka bílá a žlutá-pitulník.
    Jenom jsem nikde neviděla tu světle růžovou, to je krásná barva, Dani.
    Že se hluchavka přidává do pokrmů, jsem nevěděla, ale já nejsem zrovna moc přes bylinky.
    Nafotila jsi skvostné snímky, Danko, skvěle se ti podařilo zachytit mravence, což mně se nedaří, na mě jsou strašně rychlí. 😉
    Přeji hezký dne. ☼ 🙂

    Like

    1. Ja som si pri fotení tej ružovej hluchavky tiež myslela, že ju vidím prvý raz. Ale nie je to tak. Keď som dávala dokopy fotky pre tento článok, našla som fotky ružovej už aj v predošlých albumoch. Aj to je dôkaz toho, že moja pamäť už veľmi neslúži 😦 Mne sa tiež tá svetloružová páči najviac, ale pekné sú všetky. Ešte by som mala rada aj tú bielu. No ktovie, či sa tiež niekde v mojich archívoch nenachádza….

      Like

Pridaj komentár

