Lebo kameňa a človeka sa treba najprv dotýkať srdcom, až potom rukami

hovorieval rád majster Bártfay a praktizoval to aj vo svojom živote.

Ešte 25. októbra 2013 som napísala nadpis tohto príspevku a aj časť textu. Aby bol článok kompletný, bolo mi treba prehľadať môj fotoarchív a vybrať zodpovedajúce fotografie. Ale k tomu som sa nedokázala prinútiť, hoci som už niektoré diela umelca na mojich doterajších blogoch zverejnené mala a stačila ich len znovu zdieľať.

Keď som začiatkom októbra minulého roku prestala zverejňovať nové príspevky a vážne som uvažovala o tom, že na tomto blogu už viac pokračovať nebudem, práve v tom čase sochár Tibor Bártfay, ktorého tvorbe som chcela tento článok venovať, ukončil vo veku 93 rokov svoju pozemskú púť. Autor Solúnskych bratov, Pribinu, Štúrovcov, Maríny, Smreka a ďalších sôch postáv slovenských dejín odišiel spomedzi nás.

Spomenula som si vtedy na môj rozpísaný príspevok a mrzelo ma, že som ho za dva roky nebola schopná dokončiť. Od jeho smrti uplynul ďalší čas a článok sa stále nachádzal v konceptoch. Dokončujem ho až teraz, po nedávnej návšteve Bratislavského hradu, kedy som znovu už po neviem koľký raz fotila jeho súsošie dievčiny s havranmi. Fotografie tejto sochy som už na tomto blogu použila v druhej časti článku Bratislavské bosorky.

Musím priznať, že zatiaľ, čo som niektoré Bártfayove sochy fotila viackrát, niektoré som doteraz vôbec neobjavila. Mám na mysli sochy, ktoré sú umiestnené v Bratislave,, lebo o nich je tento článok.

Keď som už spomenula dievčinu s havranmi, tak začnem ňou. Dievča s havranmi sa nachádza na jednom zo spodných nádvorí bratislavského hradu.  Sochár ju venoval spomienke na v stredoveku nespravodlivo odsúdeným a upáleným bratislavským bosorkám.

Ako som už písala, niektoré sochy som videla a fotila niekoľkokrát, no že je na tejto soche aj sova, to som zistila až pri tomto poslednom fotení.

Ďalšie sochy, ktoré by som chcela v tomto príspevku spomenúť, sú tie, ktoré zmizli z povrchu zemského spolu s bývalým bratislavským PKO 😦 Niekde som sa dočítala, že spoločnosť, ktorá sa tak macošsky zachovala k histórii Bratislavy, musí niektoré artefakty z PKO zachovať. K nim patrili aj Bártfayove sochy pri hlavnom vchode do PKO. Mali byť premiestnené do nejakých interiérov, zatiaľ sú vraj v depozitári Múzea mesta Bratislavy.

Jednou z posledných sôch Tibora Bartfaya je socha rozprávkara Hansa Christiana Andersena, ktorá stojí na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. Túto Bártfayovu sochu som kedysi spomenula na mojom starom blogu v článku o rozprávkárovi Andersenovi. Od toho času som Andersena fotila nespočetne veľa ráz.

Marína je ďalšia socha, o ktorej som už tiež písala. Je ozdobou fontány na Šafárikovom námestí. Viac sa o nej dozviete z článku, ktorý som linkovala v predchádzajúcich slovách. Tibor bol vraj zamlada veľmi príťažlivý muž, to by vám istotne potvrdili mnohé staršie dámy, ktoré sa dodnes chvália, že podľa nich stvárňoval túto sochu na Šafárikovom námestí. A ani jedna by neklamala, autor sa priznáva, že podobu Maríny vyberal možno z tucta krásnych dievčat a v soche je čosi z každej 🙂

Bratislavčania asi najviac poznajú to dielo Bártfaya, ktoré je pred prezidentským palácom na Hodžovom námestí. Je to fontána Planéta mieru. Aj fotografie tejto fontány ste už na tomto blogu mohli vidieť TU.

DSCN9001f

Na malom, ale veľmi rušnom námestí, tam, kde kedysi stála socha Márie Terézie, či neskôr socha M. R.  Štefánika, stojí dnes  súsošie Štúrovcov. Odhalené bolo  v roku 1972. Spoluatorom je Ing. arch. Ivan Salay. Je skomponované zo žuly a bronzu a meria 12,5 metra. Štúr a jeho druhovia sa zamyslene pozerajú na Dunaj, za ich chrbtom, obrátená k mestu, stojí mladá žena – symbol poézie. Aj námestie dostalo názov po Ľudovítovi Štúrovi. O tomto diele majstra sa asi  najviac polemizuje a ktovie, ako dlho ešte zostane stáť na tomto mieste. Toto monumentálne dielo je vidieť aj z petržalského brehu Dunaja.

Slavín je ďalšie miesto, kde sa môžete stretnúť s dielom Tibora Bártfaya. Je to súsošie Nad hrobom bojovníka.

Aj v Grasalkovičovej záhrade je ďalšia fontána, ktorú tvoria tri ženy od Tibora Bártfaya. Jej názov je Mladosť. Z článku, ktorý sa skrýva pod slovom Mladosť, uvidíte viac fotografií.

DSCN5410f

Aj v parčíku na Račianskom mýte stojí ďalšia Bártfayova socha. Ako je vidieť z vodotlače na fotke, túto som si požičala z môjho blogu Na krásnom modrom Dunaji, kde môžete uvidieť túto sochu v detailnejšom prevedení.

DSCN3951

Na takom dosť nezvyčajnom a nenápadnom mieste som objavila túto sochu. Jej názov je Protest proti vojne a je to vraj len torzo sochy, ktorá bola kedysi na inom mieste. Teraz je postavená na trávniku pred zadným vchodom do budovy miestneho úradu mestskej časti Nové Mesto – klikni na fotografiu.

DSCN0372junácka

Tibor Bartfay vytvoril spolu viac ako tridsať pamätníkov, vyše dvetisíc plastík a vyše šesťsto portrétnych podobizní, množstvo pamätných medailí, reliéfov. Len v samotnej Bratislave je jeho diel niekoľko. Priniesla som vám len časť jeho tvorby, ktorú som v mojom meste zachytila fotoaparátom.

Kto by mal záujem, dozvedieť sa o umelcovi viac, môže si kliknúť na článok, z ktorého som si aj ja požičala názov pre môj príspevok.

http://www.noveslovo.sk/c/lebo_kamena_a_cloveka_sa_treba_najskor_dotykat_srdcom_az_potom_rukami

 

Tibor Bártfay rozpráva o svojom živote a diele v knihe Romana Čomaja Tisíc a jedna žena sochára Bártfaya.

2 thoughts on “Lebo kameňa a človeka sa treba najprv dotýkať srdcom, až potom rukami

  1. Sochař Bartfay se dožil úctyhodného věku, Dani, a vytvořil spoustu úžasných soch.
    Některé z nich od tebe znám.
    Pamatuji si “Planetu míru”, “Mladosť” a “Bosorky”. Viděla jsem určitě i ty ostatní, ale asi se mi vykouřily z hlavy.
    K bosorkám jsem ti napsala dodatečně odpověď.
    Vytvořila jsi moc pěkný přehled sochařova díla. 🙂

    Like

Pridaj komentár

