Waitov lom

Neviem, čím to je, ale kedykoľvek som sa doteraz vybrala fotiť na Devín alebo na Sandberg, či Devínsku Kobylu, bolo tam iné počasie než tam, kde bývam, či v meste. Z domu mi cesta tam trvá necelú hodinu aj s čakaním na prestup a nie je predsa možné, aby sa zakaždým za tú hodinu tak  zmenilo počasie. No teraz už viem, že tam je naozaj úplne ináč, ako inde na území Bratislavy.

Dve posledné vychádzky na toto miesto mi to zase potvrdili. U nás pekná modrá obloha a keď som prišla tam, mraky, z ktorých neveštilo nič dobré, prípadne úplne zamračené, kedy cez hustú oblačnosť nebolo vidieť ani len trošku modrej a tie fotky tak aj vyzerali.

Obe spomínané vychádzky som išla po modrej značke, ktorá je zároveň aj Modrým náučným chodníkom. Na tejto trase medzi Sandbergom a Devínom sa na západnom svahu pohoria Devínska Kobyla nachádza aj Waitov lom, bývalý devínsky kameňolom. Dnes sa tam pristavím ešte o niečo dlhšie ako pri mojej túre začiatkom apríla. Lom predstavuje zaujímavú prírodnú lokalitu, ktorá sa vyznačuje hojným výskytom skamenelín a mimoriadne vzácnou faunou a flórou.

Rastie tu množstvo známej bylinky s jemnými fialovými kvetmi, ktorá má názov materina dúška. Jej kvety lákajú rôzny hmyz a motýle, ktoré sú v tejto lokalite zastúpené v bohatom množstve.

Na kameňoch sa tu v peknom počasí vyhrievajú jašterice.

Májka fialová z Waitovho lomu, v drevenom prevedení.

Atrakciou Waitovho lomu je veľký kruhový labyrint postavený podľa vzoru záhadných kruhov v obilí. Labyrint je najlepšie vidieť z vrcholových partií kameňolomu, ale ja také fotky nemám. Pri ďalšej prechádzke budem musieť použiť trasu po inej značky, aby som si ho raz mohla odfotiť aj zhora.

Takto vyzerá Waitov lom na mape. Je tam vidieť aj spomínaný labyrint.

Weitov lom mapa

Lokalita Waitov lom je v posledných rokoch zaujímavá ešte niečím. Ale o tom, akí zástupcovia živočíšnej ríše tam pribudli, zase nabudúce.

P. S.

Neviem, ako správne sa píše názov tejto lokality. Našla som ho písaný dvomi spôsobmi: Waitov aj Weitov lom.

 

5 thoughts on “Waitov lom

  1. To je opravdu nádherná zajímavá lokalita, Danko. Takové mám ráda, protože je v nich spousta květin a různých živočichů, kteří třeba jinde nejsou k vidění.
    Nafotila jsi skvělé snímky, s chutí bych si na nějaké podobné místo zajela.
    Moc se mi líbí ještěrky, připadají mi velmi roztomilé, dvě takové máme ve skleníku.
    A samozřejmě hmyz, to jsou parádní fotky, na hmyz nemám letos štěstí, třeba jsem ale jenom líná. 😉

    Skončila jsem s blogem, Dani, možná už to víš. Mám toho už prostě dost, ale blog rušit zatím nebudu. Spřátelené hodlám navštěvovat i nadále, nejspíš však bez komentářů.
    Měj se hezky, přeji ti zdraví, pohodu, krásné toulky přírodou a vždycky dobré světlo! ♥ 🙂 Hanka

    Like

    1. Zopakujem aj tu to, čo som už napísala u teba. Prekvapila si ma so svojím rozhodnutím. Ja verím, že ešte budeme mať možnosť vídať tvoje fotky. Mnoho ľudí aj z Česka zverejňuje fotografie na Google+. Sú tam rôzne komunity – žiadne povinné účasti, denné zverejňovanie fotografií, ale môžeš si pridať hocikedy a hocikde jednu fotku napr. podľa témy. Porozmýšľaj.
      A za tvoj milý komentár ďakujem!

      Like

  2. Liebe Daniela, da hast wieder schöne Bilder von Deiner Wanderung am Sandberg – Steinbruch mitgebracht! Das Gebiet steht unter Naturschutz? Schmetterlinge, Käfer, Salamander und wohl noch viel mehr da zu sehen, herrlich!
    Herzlichen Gruß
    Werner

    Like

Pridaj komentár

