Riadená pastva zvierat na Devínskej Kobyle

V predošlom príspevku som sľúbila napísať o tom, akí noví obyvatelia pribudli vo Waitovom lome. Kto sú to a prečo je tak, hovoria nasledujúce riadky.

Rozšírenie lúk na svahoch Devínskej Kobyly priamo súviselo s hospodárskou činnosťou človeka, niekoľko storočí boli udržiavané tradičnými hospodárskymi činnosťami, čiže kosením, vypaľovaním a pasením zvierat. Z Devínskej Kobyly sa udáva pastva oviec, kôz a hovädzieho dobytka, pričom kozy sa pásli na lúkach Devínskej Novej Vsi a v oblasti Sandbergu, kravy pri Morave, ovce najmä pri Devíne a Morave.

Od 1. 8 2013 sa po viac ako 50tich rokoch opäť pasú zvieratá na Devínskej Kobyle.  V spolupráci so Štátnou ochranou prírody tu vznikla riadená pastva zvierat. Tieto sa starajú o zachovanie vzácnych druhov rastlín, napríklad orchideí, poniklecov, hlaváčikov a tiež vzácnych motýľov. Ide o projekt, ktorého cieľom je obnova prirodzeného stepného charakteru územia. 

Súčasťou projektu je aj zoologický a botanický monitoring, pri ktorom sa sleduje vplyv pastvy na vybrané druhy rastlín a živočíchov.

Na spodnej terase Waitovho lomu sa nachádza prístrešok pre stádo kôz. Pri spásaní územia je toto stádo usmerňované elektrickými oplôtkami pod dohľadom pastiera. Keď som tu bola začiatkom apríla, ohrada zívala prázdnotou. Čo je logické, zvieratá trávia zimu niekde inde.

Pri ďalších dvoch prechádzkach som už videla nielen kozy, ale motalo sa tam aj zopár sliepok.

Možno sa vám z fotografií nezdá, že kozy naozaj spásajú terén. Pri mojich návštevách tohto miesta boli akési lenivé. Pri poslednej túre som si však všimla, že stádo ďalších kôz sa naozaj páslo aj na inom mieste.

 

5 thoughts on “Riadená pastva zvierat na Devínskej Kobyle

    1. Môj otec (ale to som už vtedy bola vydatá a nebývala som s rodičmi), kúpil na spásanie veľkej záhrady zopár oviec aj s baranom 🙂 Vidíš, o takom živote na vidieku, či v rodinnom dome som premýšľala viackrát, ale zvieratá v mojich predstavách chýbali. Maximálne tú mačku by som si možno zaobstarala. Peknú nedeľu želám aj ja tebe!

      Like

        1. Mám fotky ešte z minulého roku, ale myslím, že na blog som ich nikdy nedávala, že aj pod hradom Devín – na jeho území spásajú trávu ovce. Takže tieto kozy to nie je u nás v Bratislave ojedinelé. Aj tu, na druhej strane mesta, v Čunove sa zvyknú ovce pásť. Tie som už na blogu mala.

          Like

Pridaj komentár

