Ohnivý ker

Príspevkov z Devínskej Kobyly tu mám v poslednom období nezvyčajne veľa. Je to tým, že túto jar tam chodievam dosť často. Dnes vám ukážem to, kvôli čomu som tam bola za posledný mesiac trikrát. Prvý raz ešte priskoro, ale pri posledných  dvoch prechádzkach  touto nádhernou prírodou som ju konečne uvidela. Prvý raz v živote.

Je to táto rastlina. Jasenec biely (Dictamnus albus)

Aj keď má v názve označenie biely, väčšina bola takejto ružovo-fialovej farby. Jeden biely som však tiež objavila. Názov jasenca bieleho nie je totiž odvodený od farby kvetov, ale koreňov.

Rastie vo svetlých suchých hájoch, v teplých krovinách, na okrajoch lesov, polosuchých lúkach, výslnných skalných stráňach a vápencových svahoch, neznáša dlhodobé zatienenie, obľubuje vápenaté, trocha kamenisté a prevzdušnené pôdy.

Takto vyzeral v posledný aprílový deň, kedy som ho išla hľadať prvý raz. Vtedy sme si ešte neboli úplne istí, že je to skutočne tá rastlina, ktorú sme vtedy hľadali .

O dva týždne som už pochybnosti o tom, že rastlina, ktorú som fotila koncom apríla, je naozaj jasenec biely, nemala.

Za ten pohľad, ktorý sa mi ponúkol pri poslednej túre, som si pomyslela, že stálo to aj za tie dve predošlé túry, kedy rastliny ešte neboli vo svojej plnej kráse. Možno sa tam v najbližších dňoch ešte raz vyberiem. Dočítala som sa totiž to, že rastlina obsa­huje silice, ktoré sa z nej intenzívne vyparujú a dajú sa zapáliť zápalkou, no za horúceho počasia dokážu vzplanúť aj samé, rastline sa preto ľudovo hovorí ohnivý ker. Citlivejším osobám sa po dotyku môžu na koži vytvoriť pľuzgiere, ktoré sa ťažko hoja.

Na jednom mieste sa píše, že silice majú vôňu citrónu, na inom mieste sa zase píše, že z neho vychádza intenzívna pomarančová vôňa. Potrebujem sa presvedčiť o tom, ktorá vôňa to je 🙂

IMG_0756

Jasenec biely sa zaraďuje k liečivým rastlinám, na liečebné účely sa používal podzemok. Vo väčšine krajín je však chránený. Našla som však aj obchod, v ktorom sa dajú kúpiť jeho semená. Som zvedavá, či sa tu náhodou medzi čitateľmi nenájde niekto, kto túto rastlinu pestuje v záhrade. Zaujímalo by ma, s akým úspechom.

Dúfam, že dnešnými fotkami som potešila aj váš zrak.

***

A nezabudni sa tiež pozrieť, čo je nové TU.

15 thoughts on “Ohnivý ker

  1. U nás se tato nádherná květina jmenuje třemdava bílá a pokud vím, roste na Pouzdřanské stepi.
    Já ji naživo neviděla, ale tvoje fotky jsou tak krásné, Danko, že mi to zatím stačí. 🙂

    Like

    1. Už som ju pod tým názvom u teba hľadala, ale nenašla. Takže som si domyslela, že si ju ešte naživo nevidela 🙂 Je naozaj krásna. Pre mňa to bol zážitok na dlhú dobu.

      Like

      1. Bohužel ji nemám, Danko. Vím, kde roste, ale je těžké se trefit do doby, kdy zrovna kvete.
        Věřím, že to pro tebe byl zážitek, taky bych byla nadšená.
        Právě teď třídím nafocené květiny. Mám jich přes tři sta a některé vůbec nemůžu najít.

        Like

        1. Pri tom tvojom poriadku a nevieš niečo nájsť? A čo mám potom povedať ja? Veď aj ja som bola kvôli týmto kvetom trikrát v Devíne – tam totiž katastrálne patrí územie, kde som rastlinu fotila.

          Like

  2. Danielko, já tu rostlinu neznám, ale květ je úžasný i ty listy takové “šťavnaté” … ovšem ta krajina je kouzelná, ta první a poslední fotka … máte tam hezká místa … teď se jdu podívat , kde je ta “Kobyla”…

    Like

    1. Ako už písala Hanka vo svojom komentári, aj ja som si to zisťovala, či rastie aj v ČR. Rastie. Ale je asi tak isto rovnako vzácna, ako aj tu u nás. Je nádherná, aj mne sa veľmi páči. Pod každým mojím článkom dávam heslá, o čom sa v tom-ktorom článku píše. Keď si klikneš na spojenie “Devínska Kobyla”, otvoria sa ti všetky článku na blogu, kde som o nej písala. Myslím si, že ju tu spomínam dosť často. Včera večer som pozerala na ČT1 film Rukojemník a v ňom boli zábery z Devínskej Kobyly, presnejšie zo Sandbergu. Aj tebe ďakujem za návštevu a za komentár.

      Like

Pridaj komentár

