Kozobradu lúčnu som tu už mala

Vtedy som ani ja nevedela, o akú rastlinu sa jedná. Jej fotografie som dala do príspevku s názvom  Biele a žlté kvety z lúk , na konci ktorého som sa pýtala čitateľov, či nepoznajú meno žltého kvetu. Jedna taká čitateľka sa našla veľmi rýchlo a tá mi prezradila, že ide o kozobradu lúčnu (Tagopogon pratensis L.) Môžete sa stretnúť aj s jej ďalším názvom kozia brada východná.

Je to dosť rozšírený druh, menej však ako púpava. Jej kvet je dosť podobný púpave, preto si ho niektorí ľudia  s púpavou mýlia. Ak sa však pozriete na kozobradu zblízka, ihneď uvidíte niekoľko rozdielov. Táto rastlina je známa hlavne pre svoje sladké korene a zo severnej Európy sa rozšírila do celého sveta. Rastie na kosených lúkach, úhoroch a na okrajoch ciest. Obľubuje výživné, hlinité pôdy.

Po troch rokoch od zverejnenia vyššie spomenutého článku, kedy som už o rastline vedela viac, sa ma nedávno na meno tohto kvetu spýtala moja priateľka J. Ona sa však nepýtala na kvet, ale na na to, ktorému kvetu patrí odkvitnutý kvetný úbor v tvare veľkej páperovej hlavy. Tak totiž vyzerá kvet v čase, keď sa vytvárajú semená. Je to taký guľatý lampášik, o dosť väčší ako u púpavy.  Neviem odborne nazvať to, čo vzniká po odkvitnutí púpavy a tiež aj tejto kozobrady.  V minulosti som ani ja dlho nevedela, že žltý kvet a potom táto veľká guľa patria tej istej rastline.

Fotka Fotka

Takto vyzerá kvet po odkvitnutí.

Dokonca som tu na blogu mala už aj fotografie odkvitnutej kozobrady. Stačí kliknúť na nasledujúcu fotografiu.

IMG_6096

Rastlina je liečivá. Veľmi prospieva funkcii pečene, žlčníka a žalúdka. Má detoxikačné účinky a taktiež čistí krv. Disponuje močopudnými účinkami, podporuje zdravú chuť do jedla, podporuje vykašliavanie hlienu a pozitívne vplýva aj na trávenie. Sirup pripravený z koreňa kozobrady poskytuje úľavu pri bronchitíde a neutíchajúcom kašli. Pri kožných problémoch sa môže kombinovať vnútorné podávanie s aplikáciou vonkajšou, a to vo forme obkladov.

Aj táto rastlina patrí ku skupine rastlín, ktoré sú jedlé. Na tento účel sa môžu zbierať mladé listy, stonky, úbory, aj korene a v čase kvitnutia, najlepšie však pred rozkvetom, aj kvety.

a nezabudni sa tiež pozrieť, čo je nové TU.

4 thoughts on “Kozobradu lúčnu som tu už mala

    1. Ja poznám túto rastlinu len posledných pár rokov. Veľa vecí som si začala v prírode všímať až vtedy, ako som začala chodiť s fotoaparátom. A možno u nás ani nerástla.

      Like

  1. Kozí brada je krásná kytka, Dani, a to jak v květu, tak po odkvětu.
    Nafotila jsi moc pěkné detaily.
    U nás kvete kozí brada luční i pochybná, ale letos jsem ji viděla jen po odkvětu.

    Like

    1. Aj taká existuje? Vyhľadala som si, že po slovensky je to kyjačikovitá. Nemám medzi tými mojimi fotkami aj tú? Ja som si myslela, že existuje iba jeden druh. Na to, ktorej rastline patrí odkvitnutý kvet som sa pýtala teba. Ty si mi prezradila, že je to kozobrada. Asi si už na to zabudla 🙂

      Like

Pridaj komentár

