Záhrada na Bratislavskom hrade

Na blogu Na krásnom modrom Dunaji mám jeho fotografií spústu, ale na tomto blogu ho akosi zanedbávam 😦 Neviem, či som hľadala dostatočne dobre, ale našla som tu IBA DVA príspevky. Pritom na Bratislavský hrad chodievam pomerne často, často ho fotím aj z iných miest, odkiaľ je naň výhľad. Dokazuje to aj TOTO. Našla som tam až 57 príspevkov označených tagom “Bratislavský hrad” a to si nie som istá, či som pri niektorých nedala iba “hrad”.

Jeden z príspevkov som tam nazvala  Záznam z pohrebu našich dejín. Na fotografiách som zaznamenala výstavbu garáží na hrade. Garáže sú dnes už hotové a na ich streche vyrástla baroková záhrada. Okolo výstavby garáži a záhrady bolo povedané a napísané veľa negatívneho. Záhrada je už sprístupnená verejnosti a ja som si ju bola pozrieť s odstupom necelého mesiaca už dvakrát. Ten druhý raz sa mi to tam už páčilo o niečo viac, ale zelenej farby je tam naozaj stále málo. Myslím tým trávniky. Je tam veľa betónu a bielej kameninovej drte. Čo mne prekáža najviac, je materiál, z ktorého sú zhotovené schody, fontána a sošky. Dobový charakter sošiek aj schodov a ten materiál, z ktorého ich zhotovili, mi mierne evokujú gýč.

Fotka  Fotka

Na hrade sa ešte stále čosi buduje. Do mnohých záberov sa mi dostal tento žeriav.

Aj keď do tejto záhrady si asi nebudem chodiť posedieť na lavičke v tieni stromov, jedno viem, že tam budem chodiť fotiť kvety. Tak, ako som doteraz chodila do Grasalkovičovej záhrady.  Tieň tu ešte  veľmi nie je a lavičiek je len minimum. Tie sa veľmi rýchlo obsadia. Záhony sú tu však naozaj veľmi pekné. A ja pevne verím, že keď sa pozviechajú stromy po presádzaní, že sa to tam potom viac zazelenie.

Fotka Fotka

Schodov je tu habadej, ale architekti tu napríklad zabudli aj na ľudí, ktorí prídu s deťmi v kočíkoch, či na imobilných na vozíčkoch.

Fotka Fotka Fotka Fotka

Neviem, ako je to inde. Keďže som nikdy ani ako matka s dieťaťom v kočíku, ani ako vozíčkárka v žiadnej podobnej záhrade nebola,  nevšímala som si tam, či existujú bezbariérové prístupy. Takže, ak sa najbližšie vyberiem napríklad do viedenskeho Belvederu, musím si tam takéto veci všimnúť. Táto naša záhrada je taký jeho slabší  odvar, čomu sa vôbec nečudujem. Je to v pomere veľkosti Bratislavy a Viedne vtedy a aj dnes.

Dnes som vám ukázala len to najnovšie, čo na Bratislavskom hrade máme. Okrem interiérov, kam nechodievam, je tam množstvo pekných zákutí a pohľadov na mesto. Aj napriek tomu, že záhrada má niekoľko nedostatkov, odporúčam vám, aby ste si tam zašli a pozreli si ju na vlastné oči. Ďalšie fotografie z Bratislavského hradu vám ukážem zase inokedy.

11 thoughts on “Záhrada na Bratislavskom hrade

  1. Záhony s kvetmi vyzerajú pekne. Ale tuším si tam nafotila i burinu ba i paradajku, ale to sa asi mýlim. Alebo nemýlim ? No čo sa týka stromov, kdesi som čítala, že nemajú šancu na (normálny) život, pretože do betónu korene nezapustia (vrstva hliny vraj nie je veľmi vysoká).

    Like

    1. Vieš, že nad tým, aká vrstva zeme je na tej streche garáží, som už uvažovala aj ja? Nedostala som sa zatiaľ k takej informácií. Preto to tak prísne strážili, keď to budovali, aby ľud nevidel? Ktovie. Keby boli dali aspoň okolo tých stromov kruh zeme – trávnika a ten polievali, no takto? Neviem, neviem…. Nechápem, načo máme vzdelaných architektov, záhradných architektov, záhradníkov, keď potom vidíme niečo takéto. Na ktorej fotke vidíš burinu? Ja som si tam nejako veľa buriny nevšimla a aj keby bola, tak to považujem za celkom normálne, lebo vidím sama na mojom záhone, ako málo tej burine treba a ako rýchlo rastie. Paradajku som odfotila a dala sem zámerne, lebo ma to pobavilo. Tá sa tam určite dostala ešte v skleníku, kde pestovali tie oleandre a im podobné rastliny. Dúfam, že tie paradajky tam nechajú. Práve v čase, kedy som fotila, čistila jedna pani záhony od buriny. Už dopredu mi bolo ľúto všetkých tých nových sirotiek, ktoré vyrastali zo semena na miestach, kde nemali a ktoré asi čaká krátky proces. Tak rada by som si ich odtiaľ vzala….

      Like

  2. (Ku: burina) – Na tej fotke, kde je hore aj žeriav a dole sú pekné aksamietnice, vidím úplne v popredí rastlinu (asi mrlík biely), ktorá tam (podľa mňa) nepatrí. Naľavo od nej je mladšia, korú by som akceptovala ako takú, že sa “vyhúkla” za pár dní, ale tá vyššia by tam nemala byť (ale možno ešte v ten večer tam už nebola).
    Ale samozrejme, že to, že na jednej fotke je vidieť pár buriniek, nie je tým najväčším problémom celého hradu.

    Like

  3. Pekné ! Nechcem byť negatívna ale ma vždy mrzí, že sa upravuje, buduje resp. udržuje iba pre druhých – skoro nikdy to nie je kvôli nám, obyvateľom Bratislavy. Takže aj teraz máme našu “prednú izbu” vyčačkanú, dom zo strany ulice nalíčený, pripravené “všelijaké dobroty” pre hostí …

    Like

    1. Avšak uvedom si, že keby niet takých akcií, nemáme ani to, čo máme 😦 Bohužiaľ. Práve som nedávno povedala, že škoda, že sa pred “touto akciou” nepodarilo urobiť niečo s kaštieľom v Rusovciach. Pôvodný zámer bol, že sa to bude konať tam a nie v Redute. Lenže to by tu nesmeli byť politici s “veľkou hubou”, ktorí viac tárajú ako konajú 😦

      Like

  4. My sme si záhradu prišli pozrieť a vošli sme vchodom, ktorý je dolu v spodnej časti, tam sa dá dostať bez schodov aj kočíkom alebo vozíkom. Tiež tam pani čistila a okopávala vysadené kvietky. Ja si myslím, že keď stromy povyrastú, ak samozrejme nevyschnú, že tam bude zelene viac. Ako náhrada za náš hradný amfiteáter to nakoniec nebude také zlé.

    Like

    1. Niektoré stromy to už majú len za pár 😦 ale čítala som, že ak vyschnú, nahradia ich okamžite novými. Len aby sa to nahradzovanie nerobilo neustále…. Aj ja som prišla prvý raz tým spodným vchodom, no nie som si istá, či sa dá bezbariérovo odtiaľ dostať aj vyššie k hradu. Podľa mňa nie. Pri ďalšej návšteve si to musím ešte raz poriadne všimnúť.

      Like

  5. Zahrada je krásně upravená, ale máš pravdu, Danko, je v ní příliš málo zeleně a moc šedivých ploch. Třeba se to časem změní.
    Moc se mi líbí fontány a květinové záhony, které jsi vyfotila zblízka.
    Ráda bych se na Bratislavský hrad někdy podívala, tvoje záběry jsou velice lákavé. 🙂

    Like

Pridaj komentár

