Bratislavský hrad

Na skalnom výbežku Malých Karpát, nad riekou Dunaj sa týči majestátny hrad, ktorý výrazne dotvára panorámu hlavného mesta Slovenska. Mohutná obdĺžniková bloková stavba so štyrmi nárožnými vežami stojí na strategickom mieste osídlenom už v dobe keltskej a veľkomoravskej. V 9. storočí v miestach dnešného hradného areálu stála palácová stavba a bazilika. Na konci 9. storočia bol už významným sídelným hradiskom.  V 11. a 12. storočí na hradnom kopci vyrástol predrománsky kamenný palác. Veľkolepá prestavba hradu sa začala v roku 1423 a jej výsledkom bol gotický hrad známy ako žigmundovský hrad. Prestavba hradu označovaná ako pálffyovská sa uskutočnila v období doznievajúcej renesancie. Poslednú etapu veľkých stavebných úprav hradu realizovala Mária Terézia. Z pálffyovského hradu dala postupne odstrániť všetky fortifikačné stavebné prvky a zároveň  zvýraznila, zdokonalila alebo rozšírila jeho obytné funkcie v najprepychovejšej podobe. Najzaujímavejší objekt, ktorý neskôr  nazvali Tereziánum, pristavili po roku 1768 k východnému priečeliu paláca. Dôležitým, avšak nešťastným medzníkom tejto stavby bol máj 1811, kedy na hrade vypukol ničivý požiar. S obrovskými ruinami zhoreného hradného paláca sa nič nedialo 150 rokov. Rekonštrukcia sa uskutočnila až v šesťdesiatych rokoch tohoto storočia. Posledná rekonštrukcia prebiehala aj v nedávnom období. A takto hrad vyzerá dnes.

Monumentálnosť hradu vidieť z diaľky. Takýto pohľad naň sa naskytuje napríklad obyvateľom rakúskych obcí Berg a Kittsee.

IMG_2875bh

Toto je pohľad z petržalskej hrádze na druhej strane Dunaja.

Na hrad vchádzam najčastejšie Žigmundovou bránou. Tá je len kúsok od zastávky Most SNP, kde zvyknem vystupovať z autobusu, ktorým prídem do mesta. Mala by som písať v minulom čase, pretože za posledný mesiac pribudlo ďalšie miesto, kde vystupujem. To vtedy, keď prídem do mesta nie autobusom, ale električkou. 

Spod brány kráčam do mierneho kopca a o chvíľu sa mi ukáže pohľad na jednu z vežičiek a časť východnej Víťaznej brány. Pre zaujímavosť, táto brána vlastne nikde nevedie, je len dvojníkom západnej a je vlastne len dekoračnou kulisou postavenou kvôli symetrii. Stojí na juhovýchodnom nároží terasy a iba jej ľavý nízky priechod slúži ako bránka na otvorené schodište pre peších, ktoré umožňuje prepojenie terasy s priestorom pod ňou, pri Leopoldovej bráne.

Keď vyjdeme hore na nádvorie, po pravej strane vidíme pozostatky veľkomoravskej baziliky, pravdepodobne jednu z najväčších sakrálnych stavieb toho obdobia. Vľavo je vidieť múr, ktorým je ohradená nová baroková záhrada, o ktorej som písala minule.

V dnešnom príspevku sa nedostaneme do interiérov hradu, prejdeme sa len jeho vonkajším areálom. Pred hlavným vchodom stojí niekoľko posledných rokov socha Svätopluka, ktorej inštalácia vyvolala medzi mnohými obyvateľmi nevôľu a nespokojnosť. No aspoň malým očkom mrkneme aj na hlavné nádvorie.

Západnou víťaznou bránou by sme mohli odísť z hradu preč. Vyšli by sme Viedenskou bránou.

Keby sme touto bránou vyšli von z hradného areálu, dostali by sme sa k Parlamentu. Odtiaľ je pohľad na hrad takýto…

… alebo aj takýto.

My však v areáli hradu zostávame. Pozrieme sa na Dunaj a časť Petržalky.

Teraz sa vrátime znovu odkiaľ sme prišli a schodamia alebo chodníkom popri Východnej víťaznej bráne sa dostaneme na nižšie nádvorie.  Tam nám padne do oka socha, ktorá je vraj pozostatkom krížovej cesty, ktorá bola kedysi pod hradom. Socha má názov „Ecce Homo“ & znázorňuje  umučeného trpiaceho sediaceho Krista.

Len kúsok od nej je ďalšia socha. Tentoraz novšia a je to socha ženy. Patrí Alžbete Durínskej, ktorá sa na Bratislavskom hrade narodila. Je to podľa mňa veľmi pekná socha a asi je pre mňa jednou z najkrajších v meste.

 

Z Bratislavského hradu mám stovky a stovky fotografií. Ukázala som vám z nich len zopár. Ťažko sa mi vyberali a hlavne hľadali. Na hrad chodievam často a rada nielen v rôznych denných dobách, ale aj v každom ročnom období. Napríklad fotky  so západom slnka sú naozaj zaujímavé nielen na hrade, ale aj zábery z neho. Raz som chcela z hradu nafotiť východ slnka, ale to som sa dosť prerátala, pretože hrad bol ešte v takých skorých ranných hodinách zavretý 😦

V areáli Bratislavského hradu sú niektoré priestory prístupné verejnosti. Sú v nich umiestnené rôzne výstavy Slovenského národného múzea. Hrad s areálom bol vyhlásený v roku 1961 za Národnú kultúrnu pamiatku.

4 thoughts on “Bratislavský hrad

    1. Wow! Ty si asi najpozornejšia čitateľka mojich blogov. Ďakujem! Máš pravdu, o Alžbete Durínskej som písala dávno na blogu Zrkadlenie. No a k tým odkazom by som ti rada prezradila, že len MINIMUM tých, ktorí článok čítajú, si kliknú aj na odkaz. A keďže som už v článku nejaké mala, ďalší som nepridala. Raz som vytvorila taký príspevok, že som do neho zakomponovala niekoľko odkazov a na konci som sa spýtala na niečo, čo sa mali dozvedieť z tých iných článkov. Jedna mi odpísala, že neklikla ani na jeden odkaz. Takže asi tak je to s tými odkazmi.

      Like

  1. Opravdu impozantní stavba a nádherné fotografie, Dani.
    Zachytila jsi hrad z různých úhlů a vzdáleností a v různou denní i roční dobu, což se mi moc líbí.
    Máš skvělý cit pro kompozici, fotky jsem si prohlížela už dřív, ale komentář píšu až dnes.
    Nebudu se vyjadřovat k jednotlivým snímkům, to by bylo na delší dobu, jenom chci vyzdvihnout sochu Alžběty Durínské, ta je opravdu nádherná a ona musela být zaživa kráska. 🙂
    Mám velký skluz, jdu na další články. 😉

    Like

    1. Hanka, ja obdivujem, že sa dozadu vyjadruješ ku všetkým článkom, nie že ešte aj k fotkám 🙂 Prečítala som si všetky tvoje komentáre, teraz ti ich idem zodpovedať. Takže za prvý – ďakujem! Musím sa pozrieť na tie fotky ešte aj ja sama, či je tam naozaj taká dobrá kompozícia 🙂

      Like

Pridaj komentár

