Čo je zapálené, slezy uhasia

Tiež ste v detstve jedli jeho zelené pagáčiky? Jeho, tým myslím rastlinu, ktorá sa volá slez. Vtedy, keď sme ako decká trhali jeho zelené plody a jedli sme ich, som ani netušila, ako sa volá. Pre nás to boli jednoducho pagáčiky. Tu, kde žijem, rastie niekoľko druhov slezu, ale ten, na ktorý si pamätám z detstva, som si tu ešte nevšimla. Ten bol nízkeho rastu a jeho kvety boli skoro biele s nádychom do ružova. Dovolím si ho označiť ako slez nebadaný. Dúfam, že sa nemýlim.

Zato je tu veľa toho, ktorý má väčšie a výraznejšie kvety. Musím sa priznať, že krásu tohto kvetu som objavila až v posledných rokoch. Vtedy, keď som začala viac chodiť do prírody s fotoaparátom. Aby ste mohli vidieť túto rastlinu kvitnúť, nemusíte chodiť nikde ďaleko. Slez rastie všade, nielen v lese, ale aj na lúke, aj v meste na rumoviskách, pri múroch, popri cestách. Vyskytuje sa všade v Strednej Európe. Aj nasledovné fotografie som získala v meste. Fialové kvietky sa nádherne vynímali v burine popri schodoch na Bratislavský hrad.

DSCN6480sl

Rastlinám z čeľade Malvacea som už jeden článok na blogu venovala. TU si ho môžete pozrieť. Rastlina je liečivá. Zbierajú sa jej listy a kvety. Slez pôsobí ako utišujúci prostriedok proti kašľu, na liečenie kata­rov horných dýchacích ciest a ako laxatívum.

Aj pri tohotýždňovej cyklistike som si všimla na viacerých miestach v Rakúsku slez. Jeho kvety boli svetloružovej farby. Ten som ešte u nás nikde nevidela, ale zase musím sa aj priznať, že tu ho ani nemám veľmi kde vidieť. Po Slovensku veľmi necestujem. Najprv som si ho všimla hneď za hranicou pred obcou Wolfstahl v priekope pri hlavnej ceste.

Veľa ho rástlo na brehoch potoka Russbach.

Len kúsok od cyklistického mosta do Devínskej Novej Vsi rástol na poli iný druh slezu.

Nedalo mi, aby som si aj domov nepriniesla.

Fotka:    Fotka:

Neviem sa rozhodnúť, ktorý z tých slezov sa mi páči najviac 🙂 Všetky sú krásne.

10 thoughts on “Čo je zapálené, slezy uhasia

  1. Já nikdy plody slézu nejedla, Dani, dokonce se ani z dětství na tuto rostlinu nepamatuji.
    Poslední dobou vidím sléz skoro všude, roste na všech možných i nemožných místech, ale většinou jen jeden druh, mám dojem, že sléz pižmový a taky slézovec durynský.
    Občas mám problém je určit.
    Moc se mi líbí ten tmavý, který jsi vyfotila na louce, ten u nás není vidět tak často.
    Krásné kytky, krásné fotky … tak ti přeju i krásné dny! ☼ 🙂

    Like

    1. Zdieľala som tento článok aj na facebooku a tam sa mi hneď jedna pani priznala, že aj ona ich jedla 🙂 Ten tmavý slez bol na poli, vyzeralo to, ako keby bol vysiaty ešte s nejakou inou plodinou, tiež liečivou. Aj moja teta ho kedysi dávno pestovala na zber kvetov a listov, asi to odovzdávali v zberni liečivých bylín. Mne sa páči ten tmavý najviac, ale pekný je aj ten svetloružový.

      Like

  2. A ja som ani nevedela, že sa volá slez, a už vôbec neviem o tom, žeby sme ich ako deti jedli. A možno u nás ho je málo, lebo síce chodím do prírody, ale v okolí nerastie.
    Mne sa veruže tie tvoje páčia všetky a spolu tvoria nádhernú kytičku!!!
    Pa

    Like

    1. Ďakujem za zastavenie a napísanie pár slov. Tento článok som dala zdieľať včera do mojej zbierky Kvety… preto, lebo som na G+ objavila fotky slezu s textom, kde sa písalo aj o tých pagáčikoch 🙂 Spomenula som si na môj článok, tak som ho ľuďom pripomenula. Je z minulého roku. Ako píšem, priniesla som si kytičku aj domov, dokonca som vyčkala, že semená dozrejú a vysiala som ich do jedného kvetináča na balkóne. Teraz tam už niečo rastie, len neviem, ktorý slez to vyrástol. Nakoniec to bude možno len ten, ktorý som tam mala aj predtým, teda topoľovka, ktorá sa pestuje bežne v záhradách. Tie mám aj na záhone, kde už budú pomaly aj kvitnúť.
      Zvyknem každému odpovedať na komentáre, len neviem, či si ich aj každý chodí prečítať. Bola by som rada, keby si mi dala vedieť, či tie odpovede nepíšem zbytočne. Tak, ako sa dá u mňa nastaviť posielanie nových článkov do mailu, tak sa dajú označiť aj komentáre, na ktoré chceš dostať oznámenie o reakcii. Treba označiť dolu pod textom Pridaj komentár okienko, kde je upozornenie na nové komentáre cez e-mail.
      Chcela som ti sem dať ešte odkaz na ten príspevok, ktorý ma inšpiroval, že som sem včera pridala aj môj článok, ale po tých zmenách na G+ to už nejde tak, ako v minulosti. Aspoň som ti kúsok z toho textu skopírovala, celý si ho už podľa toho nájdeš aj sama.
      “SLÉZ NA HORNÍ CESTY DÝCHACÍ
      Lidově se mu říká chlebíčky. Ve starověku sloužil například jako protilátka k afrodiziakům a elixírům lásky. Mladé výhonky jedli staří Římané i jako zeleninovou pochoutku. Kořen se používal k čištění zubů a oloupaný se dětem dával žvýkat při prořezávání zoubků. Sléz je totiž nejen léčivý,ale i jedlý,navíc vám bude úžasně zdobit zahrádku.”

      Like

  3. U nás sa tej topolovke hovorí slezová ruža a kedysi som ju mala aj ja, vtedy bývala v každej záhrade, ale akosi sa vytratila, záhrady sa modernizujú, hihihi, iné rastliny vládnu.
    Tento rok budem v prírode hľadať slez 🙂
    Pa

    Like

    1. Áno, aj tak ju niekde volajú. Aj moji rodičia ju mali v záhrade, stále si na to spomínam. Oni mali kvety bohaté, plné, mne väčšinou kvitnú len tak obyčajne.
      Hľadaj slez a ochutnaj tie pagáčiky 🙂

      Like

    2. Ešte som zabudla napísať, že ja sa na mojom záhone snažím vracať k tým starým zabudnutým kvetom vidieckych záhrad. Jaj, keby som mala svoju vlastnú záhradku!

      Like

  4. p.Daniela aj mne ste pripomenula tie pagáčiky, vyrastala som pri dnešnom Chorvátskom ramene, vtedy sa to tak nevolalo, a ako deti sme ich tiež jedli.
    Vaše príspevky mi vracajú spomienky na detstvo, keďže veľa píšete o prostredí a rastlinách v Petržalke. Ďakujem.

    Like

Pridaj komentár

