Sv. Jan Nepomucký

Už dávno som neprispela na blogu fotografiami sakrálnych stavieb. Pritom ich mám v archíve množstvo. Nielen tých veľkých, ale aj malých, akými sú sochy svätcov. Jednému z nich som tu už venovala dva články. Ostatné fotografie jeho sôch som neskôr zhromaždila v zbierke pod názvom Jan Nepomucký, ktorú mám na Google+. Keďže mnohí ani len netušia, že nejaké Google+ existuje, rozhodla som sa, že fotky zverejním aj na blogu.

Kto bol vlastne Jan Nepomucký?  (Kliknite si na zvýraznenú otázku a tam si to prečítate.)

K už tu na blogu zverejneným fotkám pribúdali postupne ďalšie, niektoré som objavila aj v mojom fotoarchíve, takže sú ešte staršieho dáta. Sú to tieto.

Je to už pár rokov, čo sme si v jedno nedeľné popoludnie vyšli do Topoľčianok a okolia tohto mestečka. V samotných Topoľčiankach, v parku neďaleko kaštieľa, stojí táto socha.

Topoľčianky

Aj túto nitriansku už mám dosť dlho v archíve.  Nachádza sa na Župnom námestí, blízko schodov, ktorými sa dá vyjsť na Nitriansky hrad.

Nitra

Z pútnického miesta v Marianke mám súsošie sv. Jana Nepomuckého v zime, aj v jeseni.

Jednu staršiu fotografiu sochy Nepomuckého som našla medzi fotografiami z moravského mesta Mikulov. Keď som ju vtedy fotila, ani som netušila, že raz budem zbierať fotky tohto svätca, ba ani som len netušila, že tá socha patrí jemu. Urobila som výrez z väčšieho záberu. Ak sa ešte niekedy do Mikulova dostanem, určite si Nepomuckého vyfotím  znovu.

Keď som si teda zaumienila, že si vytvorím zbierku sôch J. Nepomuckého, rozbehla som sa s fotoaparátom po Bratislave, aby som fotografiami zmapovala aj moje mesto. Okolo tejto som chodila roky rokúce a trvalo veľmi dlho, kým som si uvedomila, kto je v tej nike múru rožného domu oproti Katedrály sv. Martina.

V Starom meste je aj táto socha, ktorá stojí pred kostolom Najsvätejšej trojice na Žižkovej ulici pod Bratislavským hradom.

Ďalšiu som išla hľadať až do Devínskej Novej Vsi. Stojí tam popri cestičke vedúcej do farského kostola Ducha svätého.

Na opačnom konci Bratislavy, v Podunajských Biskupiciach, je zase táto socha. Nachádza sa za kostolom sv. Mikuláša a je jediná, ktorú som musela fotiť len cez plot, bližšie k nej som sa nedostala. Brány do kostolného areálu boli na oboch stranách zamknuté 😦

Blízko kaštieľa v Rusovciach sa nachádza tiež socha J. Nepomuckého, ktorá je súčasťou súsošia s ďalšími svätými. Súsošie stojí vedľa hlavnej cesty.

O niekoľko kilometrov ďalej smerom na Maďarsko, som vyfotila sochu J. Nepomuckého v mestskej časti Čunovo. Za ňou som išla vedome a trvalo mi dosť dlho, kým som ju tam objavila.

Sochou v Čunove som bratislavskú pochôdzku za Janom Nepomuckým skončila. Posledná, mnou nezdokumentovaná bratislavská socha, o ktorej som sa dozvedela z internetu, by sa mala  nachádzať v areáli račianskej fary, kam sa nedostanem.

Mesto, z ktorého mám najviac sôch svätca, je to moje skoro rodné. Topoľčany. Tam som vyfotila tri sochy. Jedna stojí pri moste cez riečku Chocina.

Ďalšie dve sú na Námestí M. R. Štefánika.  Jedna sa nachádza v nike na priečelí fary a druhá stojí v rohu námestia.

K tej posledne spomenutej musím napísať aj to, čo som zistila pri mojej poslednej návšteve Topoľčian. Koncom mája sa opitý muž vyšplhal na sochu sv. Jána Nepomuckého a odtrhol z nej hlavu a ruky.

Za posledný rok som na Slovensku objavila tieto ďalšie sochy.

Ružomberok, kostol Povýšenia svätého Kríža

 Skalica

Smolenice

Fotka

Aj pri mojich cyklistických túlačkách po okolí som objavila viaceré sochy tohto svätca. Ako prvé som si všimla súsošie v maďarskej Rajke.

Hneď vo vedľajšej obci Bezenye je táto socha svätca.

Fotka: Bezenye Maďarsko #jannepomucky

Jan Nepomucký má sochu aj v neďalekej obci Dunakiliti.

Fotka: Dunakiliti Maďarsko #jannepomucky

Ako som už spomenula v úplne prvom príspevku na tému sôch Jana Nepomuckého, tieto sa nenachádzajú iba v Čechách a na Slovensku, ale veľa ich je vidieť aj v Rakúsku. Zopár som ich videla pri mojich cyklocestách.

Za našimi hranicami hneď v prvej obci Wolfsthal je táto socha.

Aj v susednom Hainburgu stojí jedna pri kostole.

Cestou k Neusiedler See som si všimla sochu svätce v obci Weiden am See.

Len minulý týždeň som vyfotila sochu Nepomuckého aj burgenlandskom Gattendorfe.

Fotka: Gattendorf Rakúsko #jannepomucky

Viem, že som u niektorých ľudí vzbudila špeciálnu pozornosť (podozrenie, že prečo sochy svätého) tým, že fotím sochy Nepomuckého. Rada by som im dala vedieť, že tak, ako niekto zbiera napríklad kešky, ja som si zaumienila, že budem zbierať fotografie sôch Nepomuckého. V oboch prípadoch ide o to, že je dôvod niekde vycestovať a spoznávať tým nové miesta.

Sv. Ján Nepomucký – český svätec, patrón Čiech

Zbierka na Google+

 

2 thoughts on “Sv. Jan Nepomucký

  1. Máš moc pěknou sbírku, Danko. Každá socha je jiná a všechny jsou zajímavé.
    Některé by ovšem potřebovaly opravu.
    Já jsem s focením těchto soch přestala, ale je to chyba, v poslední době jsem viděla pár moc hezkých.
    Měla bych zase začít. 😉

    Like

Pridaj komentár

