Mišpuľa

Keď som dala enter za posledným príspevkom, uvedomila som si, že mám v archíve fotky ďalších stromov, o ktorých by som mohla niečo tiež napísať.  Ten, o ktorom sa dozviete v tomto príspevku, sa volá mišpuľa obyčajná.

Je to len pár rokov dozadu, čo som vôbec taký strom zaregistrovala. Môžem poďakovať internetu, ani neviem, či by som sa ináč s tým názvom niekedy stretla. Keď mi vlani napísala priateľka mail, že neďaleko jej bydliska kvitne mišpuľa, či si ju nechcem prísť vyfotiť, zareagovala som s radosťou, že prídem.

Tu sú fotky zo začiatku mája minulého roku.

Leto uplynulo, prišla jeseň a my sme sa s tou istou priateľkou vybrali na túru do Malých Karpát. Naplánovali sme si to tak, že sa emhádečkou odvezieme do Rače a odtiaľ už pôjdeme po svojich. Práve tam, na konci Rače, len kúsok od lesa, rástla za plotom jedného rodinného domu mišpuľa, ktorá už mala plody.

Mišpuľa rastie ako krík, prípadne menší strom. Dorastá do výšky päť metrov. Má podlhovasté kopijovité listy. Kvety sú biele, pomerne veľké. Kvitne neskoro koncom mája až začiatkom júna. Plody sú malvice, ktoré obsahujú vnútri štyri tvrdé semená. Dužina plodu je pred dozretím tvrdá, zelenohnedá, neskôr je hnedá.  Plody sa stávajú jedlými, až keď zmäknú po prvých mrazoch, alebo po pár týždňoch uskladnenia. Chutné sú i sušené a možno ich použiť i na prípravu vína. Pre vysoký obsah vlákniny a minerálnych látok sú vhodné tiež na prípravu marmelády, lekváru a nátierok. Dužina je veľmi jemná, šťavnatá a sladkokyslá.Rastlina pochádza z Orientu a Malej Ázie. Nachádza sa aj v lesoch juhovýchodnej Európy, hlavne Nemecka. Tu bola vysádzaná tak často až splanela. Mišpuľa patrí medzi teplomilné druhy, ale je veľmi odolná proti mrazom.

Už v minulosti sa tomuto ovociu pripisovali liečivé účinky. Mišpuľa  obsahuje minerálne látky ako vápnik, horčík, draslík, sodík a vitamíny C a B2. Popritom obsahuje aj vlákninu a organické kyseliny, hlavne jablčnú. Z liečebného hľadiska mišpuľa priaznivo účinkuje na kardiovaskulárne choroby a choroby obehového systému. Takisto pomáha znižovať hladinu cholesterolu a užíva sa pri zápalových ochoreniach dýchacích ciest.

Toto ovocie som však ešte nikdy nejedla.

4 thoughts on “Mišpuľa

  1. Mišpuli znám z dětství, vlastně o ní jen vím, ale vůbec netuším, jak chutná, Danko.
    Ty máš na blogu samé zajímavé plody. U vás roste a zraje všechno možné i nemožné. 😉
    Skvělé informace a parádní fotky, u tebe to ani jinak nejde. 🙂

    Like

Pridaj komentár

