Slivkové gule s čerstvými figami

alebo Zwetschgenknödel mit Feigen, tak to stálo na jedálnom lístku v jednej reštaurácii v nemeckom meste Weiden, v ktorej som si v jeseni 1990 objednala toto jedlo ako dezert. Vtedy som jedla čerstvú figu prvý raz v živote. U nás bolo v tom čase dostať kúpiť  iba sušené figy, aj to len pred vianočnými sviatkami.

Časom sa aj v slovenských obchodoch začali objavovať čerstvé figy. Aj u nás však boli ľudia, ktorí figovník už v tých časoch pestovali doma. Pestovanie figovníka sa časom rozširovalo najmä v južnejších častiach Slovenska, kde sú na to lepšie podmienky. Aj moja suseda, ktorej som občas chodila polievať kvety počas jej neprítomnosti,  figovník pestovala, ale neviem, či sa nejakých plodov niekedy dopestovala. Mohla by som teraz zaklopať na susedné dvere a spýtať sa jej, ale to nie je dôležité. Viem len to, že jednej zimy jej figovník na balkóne zamrzol.

Už niekoľko rokov si všímam život iných figovníkov, ktoré rastú neďaleko nášho domu. Chodievam okolo nich do jedného z blízkych obchodov. Fotila som jeho plody viackrát. Toto sú napríklad fotografie z jesene 2010.

Zdá sa mi, že nikdy doteraz neboli plody na nich také veľké, aké sú tohto roku.  Túto jeseň som si ich fotila už viackrát. No nielen spoza plota. Vystihla som si čas, kedy je brána do areálu otvorená a podišla som až úplne blízko k stromom.

Fotka:   Fotka:

Fotka:    Fotka:

Neodvážila som sa odtrhnúť ani jeden plod, hoci by sa sem celkom hodila aj fotka jednej prekrojenej figy. Pritom som videla, že niekoľko fíg už odtrhnutých bolo. Spomínam si na obdobie, kedy som figy nemusela vôbec trhať, stačilo mi ich iba zodvihnúť zo zeme. Na jednej gréckej dovolenke na ostrove Kos som bývala v apartmáne, vedľa ktorého rástol aj figovník. Nikdy predtým, ani nikdy potom som toľko fíg nepojedla, ako počas tej dovolenky.

Figovníky zdobia najnovšie aj novú barokovú záhradu na Bratislavskom hrade. Tam sú vo veľkých kvetináčoch a na zimu ich určite presťahujú do vnútorných priestorov.

Fotka:    Fotka:

O figách niečo vážne

Figovník nie je  náročný na pestovanie. Nepotrebuje veľa vlahy, náročný je však na teplo . Mnohí ani nevedia, že figy majú aj liečivé účinky. Ich konzumovanie pôsobí blahodarne na zlepšovanie sústredenia sa, upokojujú a kladne pôsobia na nervy. Ďalej znižujú tlak krvi, no v nejednom prípade ho úplne vyrovnávajú. Známa je účinnosť fíg pri zápche. Spôsobuje to voda, v ktorej sa nechajú niekoľko hodín lúhovať sušené figy. Už krátko po požití je tento výluh účinný na uvoľnenie zápchy. Nedávno japonskí vedci objavili, že v plodoch zrelých fíg je množstvo protirakovinových látok. Lekári zvýšenú konzumáciu fíg odporúčajú aj ženám, ktoré z genetických dôvodov môžu byť ohrozené, že u nich prepukne rakovina prsníkov.

Liečivé však nie sú len plody. Výluhy z listov vo svete používajú ako účinný prostriedok proti malárii. V Európe tento macerát podávajú pri prechladnutí, pri astme, ťažkostiach s obličkami. Koncentrát z posekaných fíg namočený v mlieku sa používa aj pri liečbe kašľa, angíny a prechladnutia. Speváci v južných krajinách ho používajú pri preťažení hlasiviek. Konzumácia fíg sa pre zvýšený obsah fosforu a vápnika odporúča ľuďom trpiacim osteoporózou. Figy pomáhajú aj pri problémoch tráviaceho ústrojenstva. Keďže figa patrí medzi najzásaditejšie druhy ovocia, pôsobí detoxikačne a vyrovnáva kyslé reakcie v organizme. Toto ovocie môže byť v období zvýšenej konzumácie sladkostí pred rôznymi sviatkami a počas nich vhodnou náhradou pre diabetikov. Ale figy potešia aj tých, ktorí chcú chudnúť, pomáhajú zahnať pocit hladu a pritom z nich nepriberiete!

O figách niečo na pobavenie

Možno ste sa už dostali k informácii, že existuje aj stromový horoskop. Toto je pre tých, ktorí majú narodeniny v dňoch 12. – 21. decembra. Ich charakteristickým stromom je figovník.

Tento človek oplýva jemnocitom, je veľmi silný, trošku tvrdohlavý, samostatný, nepripustí odvrávanie, miluje život, svoju rodinu, deti a zvieratá. Má dobrý zmysel pre humor, má rád nečinnosť a leňošenie, je praktický talent a inteligentný. Dúfam, že ten, kto toto zostavoval, nezabudol na žiadnu vlastnosť 😛

 

Vážne aj nevážne informácie som čerpala z internetu.

 

6 thoughts on “Slivkové gule s čerstvými figami

    1. Áno? Ale to by bol zázrak, keby sa v tých vlastnostiach, aspoň niektorých, niekto nenašiel 🙂 Musím si prečítať aj môj, či ma trafili.
      Prišla si na to, kde tie figy rastú? Je to areál Sal., na hluk ktorých som sa nedávno sťažovala. V tom objekte býva nejaký správca, podľa mňa sú tie figy jeho, lebo kúsok od nich boli kvetináče a v nich rajčiny. Preto som si nedovolila ani jednu odtrhnúť. No z tej fotky spred niekoľkých rokov je vidieť, že nie vždy tie figy stihnú dozrieť. Tá koláž fotografií je z 2. novembra.

      Like

  1. Super informácie. Aj pri našom dome rastú 3 figovníky, jeden je už veľmi odrastený, až po 2.poschodie. Plody síce majú, ale tiež som si nevšimla či aj dozrejú. Býva ich veľa a sú potom veľmi malé.

    Like

  2. Nikdy by mě nenapadlo, že v našich tepelných podmínkách dozrají fíky, ale podmínky se pomalu mění, takže u nás za nějakou dobu budeme pěstovat teplomilné plody běžně. 😉
    Čerstvé fíky jsem nikdy nejedla, až letos, koupila jsem si je v obchodě, ale moc nadšená jsem z nich nebyla.
    Pořádně dozrálé, utržené přímo ze stromu, by chutnaly určitě líp. 😉
    Článek je moc zajímavý, Danko. 🙂

    Like

    1. To mi ver, že také čerstvé zo stromu niekde na juhu sú výborné. Neviem, ako chutia tie, ktoré dozrejú tu u našich susedov. Raz, kým ich neoberú, by som mala ísť jednu ukradnúť a ochutnať 🙂

      Like

Pridaj komentár

