Novozámocká kalvária

Kalvária je jednou z najkrajších a najcharakteristickejších kultúrnych umeleckých pamiatok mesta Nové Zámky, ktoré sa zachovali po druhej svetovej vojne v najviac bombardovanom slovenskom meste.  Niektoré informácie o tomto objekte sa dočítala v letáčiku, ktorý som dostala v turistickej informačnej kancelárii v Nových Zámkoch. Ja som si ju však pozrela ešte skôr, ako som vošla do tejto kancelárie. Chcela som sa tam dozvedieť, čo všetko je v tomto meste hodné návštevy. Teraz sa však budem venovať len kalvárii.

Nachádza sa na návrší, na zachovanom bastióne Forgáchovej bašty. K vŕšku kalvárie vedú kamenné schody, na vrchole ktorých sa týčia jednotlivé pieskovcové sochy. Jej symetricky rozložených dvanásť kaplniek, kríž a sochy, ktoré sú tiež neskorobarokovom slohu, podľa návrhov vtedajšieho miestneho farára Martina Predmerského, bolo dokončených v roku 1779. Pieskovcové skulptúry sú vyobrazením Kristovho kríža, krížov s lotrami, sochy Márie Magdalény, Panny Márie a sv. Jána. Kaplnka Božieho hrobu je čiastočne zapustená do terénu.

Zo stavieb areálu Kalvária Nové Zámky dominuje barokovo-klasicistická kaplnka Sedembolestnej Panny Márie, ktorá je kruhového pôdorysu s nikou. Kaplnka Sedembolestnej Panny Márie bola postavená na začiatku 19. storočia. Ale práve túto stavbu sa mi nepodarilo odfotiť tak, aby ju bolo vidieť celú. Najprv som videla iba jej vežičku z ulice, odkiaľ som ku kalvárii prichádzala a potom mi výhľad zakrývali stromy.

img_58451

V minulosti vraj kalvária nebola prístupná verejnosti, jej brány sa otvárali iba počas veľkonočných sviatkov a mestského jarmoku Porcinkula. Ja som už mala to šťastie, že kalvária bola otvorená a bez nejakého zháňania kľúčov na fare som si ju mohla pozrieť. Bohužiaľ, takéto opatrenia sa robia kvôli vandalom.

 

Pridaj komentár

