Na samozbere jabĺk

Začiatkom tohto týždňa som bola prvý raz vo velikánskom jablkovom sade na samozbere jabĺk. Nevyšlo to lacnejšie, ako keby som ich kúpila v obchode, ale viem, že mám naozaj jabĺčka z tohoročnej úrody. Keď som si v poslednej dobe všímala v obchodoch ponuku jabĺk, nebola som si vôbec istá, či sú to jabĺčka  tejto sezóny, alebo sú ešte z minuloročnej úrody. Preto som sa na radu môjho brata vybrala do jabloňových sadov neďaleko Bratislavy.

Jabĺčka. Niektoré sú sladké, iné zase kyslejšie, všetky sú však voňavé a šťavnaté. Kým ho môžeme zjesť trvá istý čas, kedy z bieleho kvietku s ružovým nádychom vyrastie zrelé jablko. Jablko zásobuje telo energiou, spoľahlivo uhasí smäd a dobre zasýti. Keďže veľmi veľa výživných látok sa nachádza už v šupke, jablká by sa nemali pred konzumáciou šúpať. Môžeme si ich dopriať v rôznej podobe, najlepšie však chutia priamo zo stromu. Na zimu sa dajú odložiť aj v podobe kompótov, alebo si ich môžete nasušiť. Sú obľúbeným ovocím pri príprave múčnikov.

Veľké jabloňové sady sú vysadené už niekoľko rokov za obcou Dunajská Lužná. V ten deň, kedy sme sa tam rozhodli ísť, sa oberali tri sorty jabĺk. Vybrala som si z nich iba dve, pretože tá tretia bola vhodná na konzumáciu až v decembri. Bohužiaľ, nemám doma podmienky na ich dlhšie skladovanie, preto som si vybrala jablká, ktoré sa dajú jesť okamžite. Jonagoldy a golden dilicious.  Keďže mám radšej tie prvé, naoberali sme si ich v pomere 3:1.

Čo ma dosť prekvapilo, bolo množstvo jabĺk na zemi. Niektoré už hnilé, niektoré len tak raz nahryznuté a odhodené.

Fotka: Fotka:

Jabĺčka sa zo stromov prostredníctvom našich rúk rýchlo presúvali do prepravky.

Tieto sme neoberali. Je to odroda, ktorá sa konzumuje až v decembri.

V sade sme videli opustené vtáčie hniezda a aj takúto vtáčiu búdku. Mohlo ich tam byť aj viac.

A tu je záver našej oberačky. Všetky obrané jablká išli na váhu a z mojej peňaženky putovali peniaze do kasičky sadu.

Odchádzame.

Nezabúdajte aj vy, že jablká obsahujú množstvo vitamínov, ktoré nám pomáhajú udržať sa fit, pomáhajú predchádzať chorobám a priaznivo pôsobia na celý náš organizmus. Preto sa držte hesla: Čím viac jabĺk, tým menej chorôb.

Od roku 1990 sa 21. októbra oslavuje vo Veľkej Británii Apple Day (deň jabĺk) Tento sviatok jabĺk prebrali aj iné krajiny. Každoročne je október oslavou jabĺk a sadov. Aj v Dunajskej Lužnej už sviatok jablka tento rok mali. O akcii, ktorá bola v uplynulú sobotu, sme sa dozvedeli z reklamných pútačov v obci.

4 thoughts on “Na samozbere jabĺk

  1. Tak si pochutnej… pořád lepší než kupované… jonagold neznám nebo spíš nevím jestli jsem ho jedla… ale golden delicius mám ráda … i když, jak jsem psala, máme plnou zahradu jiných dobrých odrůd … ten delicius znám z obchodu…
    Přeju Ti hezký nový týden. Jarka

    Like

Pridaj komentár

