Kalvária v Topoľčanoch

Tento dnešný článok bude trošku iný ako všetky ostatné spadajúce do kategórie “sakrálne stavby”. Podľa nadpisu už viete, že budete čítať a mali by ste vidieť aj fotografie kalvárie v Topoľčanoch. Neobyčajne začal a veľmi skoro aj skončil môj zámer vyfotiť topoľčiansku kalváriu do spomínaného projektu.

Som rodáčka z neďalekej obce. Topoľčianska kalvária leží na svahu neveľkej terasy tiahnúcej sa pozdĺž juhozápadnej hranice mesta. Keď som si pozrela na mape vzdialenosť od bodu A (môj rodný dom) po bod B (kalvária), ukázalo mi číslo sedem a pol kilometra. O niečo viac, necelých deväť kilometrov peši som zbytočne urobila v stredu minulého týždňa, kedy som sa po šesťdesiatich rokoch života strávených na tomto svete, vybrala na túto kalváriu. Tentoraz to však bolo z opačného konca mesta. Prvý raz. Nikdy predtým som tam nebola.

Keď som už konečne prišla na miesto, na plote ma privítal oznam….

Fotka:

Tak som teda kráčala ďalej a zastala som až pred domom, pri bráne ktorého som mala zvoniť. Nemusela som, lebo majiteľ bol na dvore. Spýtala som sa ho, či sa môžem dostať hore na kalváriu. Jeho odpoveď bola áno. Pobehoval popri ňom pes a jeho správanie pán vysvetľoval tým, že to je šteňa a že sa vraj chce hrať. Požiadal ma, aby som od brány odišla o kus ďalej, aby si on zatiaľ psa mohol niekde odpratať alebo uviazať. Tak som sa obrátila a pomaly som kráčala tým smerom, odkiaľ som prišla, teda ku vchodu na kalváriu. Lenže pes po celý čas behal z druhej strany plota,  vyskakoval na plot a keby tam toho plota nebolo, tak skáče do mňa. Pritom neprestával brechať. Nechápala som, ako si dospelý chlap nedokáže pomôcť so šteňaťom. Keď sa mi to už prestalo páčiť, vrátila som sa naspäť k domu, kde býva majiteľ kľúča od kalvárie. Pes nebol ešte stále odvedený preč, ba naopak, zdalo sa mi, že ho pobádal proti mne. Pána som sa spýtala, či si nevie dať rady s vlastným psom šteňaťom. Vtedy som sa od neho dozvedela, že hocikto na kalváriu ísť nemôže, lebo to je kalvária farárka z Mraveniska a iba on rozhoduje, kto sa tam dostane. Doslovne mi to povedal tak, ako som to teraz napísala. Mne skoro vybehli oči z jamiek a spýtala som sa, že koho? Znovu mi to zopakoval. Chvíľu sme si vymieňali názory o tom, koho majetkom tá kalvária vlastne je. Požiadala som ho, aby mi povedal meno toho farára, že to, ako je to s vlastníctvom kalvárie, si u neho overím. Až doma som si išla vygoogliť spomínanú faru a hľadala som meno kňaza, ktoré mi dotyčný povedal, lenže také meno tam vôbec nebolo. Ten človek ma oklamal druhý raz.

Pýtam sa farárka z Mraveniska. Je to naozaj ten pravý a zodpovedný človek, ktorému ste dali kľúče od areálu kalvárie? Voči tomu, že je kalvária uzamknutá pred vandalmi, námietky nemám. Ale že o vstupe do jej priestorov rozhoduje človek klamár, to sa mi vôbec nepáči.

Takže z topoľčianskej kalvárie mám len pár fotiek, ktoré som si urobila cez plot. Aj z tých sa mi podarilo iba zopár, lebo neustále do mňa z druhej strany plota skákalo to psisko. Nebudem písať o nej nič. To by som urobila iba v tom prípade, ak by som sa tam dostala. Na dobre dlhé obdobie, ak aj nie navždy, mi chuť od spoznania tejto sakrálnej stavby prešla.

Celou cestou späť som uvažovala nad tým, ako môžu existovať takíto ľudia a ako je možné, že takému človeku zverí niekto kľúče od objektu. Bola som už na viacerých kalváriách, nielen na Slovensku, no toto sa mi muselo stať práve v mojom skoro rodnom meste. Smutné.

P. S.

Pred chvíľou som si vygooglila iný blog o tejto kalvárii. Dozvedela som sa, že blogerovi sa prvý pokus navštíviť toto miesto tiež nepodaril a vyšlo mu to až na druhý pokus. Vraj vďaka ústretovosti ľudí, ktorí bývajú vo vedľajšom dome. Neviem, čím si kúpil ústretovosť obyvateľov, či sa obyvatelia toho domu za ten čas zmenili (blog bol písaný v roku 2009), ale ja si toho pána ako ústretového predstaviť vôbec nedokážem. Keď už padlo posledné NIE môjmu pokusu dostať sa tam, povedala som mu, že to budem publikovať. Šedivý starší muž sa na mňa zahnal rukou a nebyť medzi nami  tej brány, tak od neho určite aspoň jednu schytám. Keďže som po celý čas mala na pleci prehodený fotoaparát, stihla som to aj zaznamenať. A nech ma nikto nepresviedča, že blogovanie nie je životu nebezpečné…..

8 thoughts on “Kalvária v Topoľčanoch

  1. Danielko, tak to je mi opravdu líto, zvlášť, když jsi vlastně rodačka … přesně jsem si říkala, jak můžou takovému člověku svěřit klíče … a jak to, že někdo rozhoduje o tom, kdo kalvárii uvidí a kdo ne … ach jo… díky i za tyto fotky, vypadá to tam hezky..
    Měj se co nejlíp. Jarka

    Like

  2. Svet je plný ľudí, ktorých neopodstatnený pocit vlastnej dôležitosti je to jediné, čo na tomto svete majú. Budeme sa s nimi stretávať v práci, v škole, v obchodoch, na ulici. Dokazovať im niečo nemá zmysel. Podobné incidenty však dodávajú životu potrebnú hĺbku, aj keď sú teda nepríjemné…to je fakt.

    Like

  3. ahoj Daniela ja som vyrastla na kalvarii1960 mala som 6rokov ked moja rodina tam prisla byvat a starat sa o kalvariu teras mam 63 a zijem Las Vegas USA a toto leto tam idem na dovolenku a prve co chcem vydiet je kalvaria tak praj mi dobre stastie lebo ked ma tam nebude chcet pustit tak ja to len tak nenecham ked mas zaujem email nas. budeme radi pocut od teba

    Like

    1. Prajem Ti , aby sa ti počas dovolenky pošťastila aj návšteva kalvárie. Ak nezabudneš, daj mi potom vedieť, ako to dopadlo. Ja som tiež rozmýšľala o tom, že by som sa tam ešte raz skúsila vybrať zo strany od nového cintorína. Poradila mi to teta, ktorá si tento článok prečítala. Netuším však, či sa mi to podarí. Pozdravujem do LV a ďakujem za návštevu blogu a komentár!

      Liked by 1 person

    1. Skúste si dopredu zistiť, kto spravuje tú kalváriu. Mne ten pán z fotografie povedal meno nejakého farára, ktorého som googlila, ale nenašla. Neviem, či to náhodou nie je fara, ktorá je na Mravenisku. Ak tam ovšem je, ale nový kostol tam je. Ste domáca, takže sa vám to asi podarí skôr zistiť, než mne, ktorá som tam prišla z Bratislavy.

      Like

Pridaj komentár

