Jeden deň v Nitre

Minulý týždeň som mala cestovný. Koniec týždňa som strávila v Nitre. Na tomto blogu som sa ešte tomuto mestu nevenovala. Preto to dnes napravím a ukážem vám fotoreportáž z jedného dňa v tomto meste.

Takto na mňa čakali raňajky. Musela som sa s nimi hneď v ten deň pochváliť aj na facebooku, lebo mne sa nestáva často, že by mi niekto takto pripravil raňajky. Už aj preto nie, že zvyčajne neraňajkujem. No v tomto prípade sa nedalo odmietnuť.

Potom som išla peši do mesta. Prechádzala som aj železničným mostom, na ktorom bolo napísané toto: Tu sa môžeš usmiať, aj úsmev opätovať.

Prvou zastávkou v meste bolo nákupné centrum na Štúrovej ulici. Tam som strávila dosť dlhý čas, aj som si niečo kúpila. Až potom som sa vybrala ďalej po Štefánikovej triede. Z nej som odbočila na Skalnú ulicu a po schodoch som vyšla na Piaristickú, kde som si chcela bližšie pozrieť Piaristický kostol.

Z Piaristickej ulice som sa dostala na Farskú. Tu som si nemohla nevšimnúť tento krásne zrekonštruovaný dom.

Odtiaľ som už nemala ďaleko na námestie pod hradom, ktoré nesie názov Župné námestie. Je na ňom Župný dom.

Po schodoch, pri ktorých stojí aj socha svätého Jána Nepomuckého, som kráčala hore k hradu.

Fotka:

Odtiaľto som sa mohla pozrieť dole do mesta, kde bola najbližšie budova mestskej radnice a v diaľke v opare nad mestom som videla kalváriu.

Pohľad hore zase ponúkal krásnu ružovú budovu Veľkého seminára.

Popri najznámejšej nitrianskej soche som pomaly prichádzala k hradu. To je nitriansky Corgoň.

Cestou k hradu som si v trávniku všimla aj tieto plody prírody a neboli tam len tieto dva.

A toto je už pohľad na hrad a morový stĺp. Veľkolepý barokový morový stĺp vypínajúci sa na južnom svahu hradného kopca v Nitre patrí k najkrajším a najvzácnejším na Slovensku. Postavený bol na pamiatku veľkých morových epidémií, ktoré zachvátili mesto v prvej polovici 18. storočia, vykántriac celú štvrtinu obyvateľstva.

Po kamennom moste, ktorý nahradil pôvodný drevený padací most, vchádzam do areálu hradu. Nitriansky hrad patrí medzi najstaršie kamenné hrady, počas stáročí menil svoj architektonický ráz od románskeho až po barokový. Súčasná podoba hradu pochádza zo 17. stor. Skladá sa zo štyroch stavebných častí: katedrály, biskupského paláca, hospodárskych budov a vonkajšieho opevnenia.

Po zaplatení vstupného sa dostávam na nádvorie. Vpravo vedú schody ku katedrále sv. Emeráma. Starobylý chrám je dominantou hradu, počas stáročí prešiel mnohými prestavbami, každá z nich zanechala na ňom viditeľnú stopu. Najdominantnejšie sa pod vzhľad baziliky podpísala radikálna ranobaroková prestavba chrámu v 17. storočí, počas nej vznikol výškovo odstupňovaný  katedrálny komplex. Toto dielo bolo zavŕšené bravúrnou umeleckou výzdobou, ktorá radí dnes katedrálu k najkrajším príkladom barokovej výzdoby na Slovensku. Patrónmi katedrály sú svätí Emerám, Andrej-Svorad a Beňadik. 

Na ukážku aspoň jedna fotka interiéru kostola.

Na najvyššom mieste nádvoria je veľká socha pápeža Jána Pavla II.

Pred vstupom do Vazulovej veže je umiestnený súbor sôch s názvom Posledná večera. Dielo je slovenským unikátom a znázorňuje postavy Krista a dvanástich apoštolov v životnej veľkosti.

Pohľad na mestskú časť Zobor.

Návštevu hradu pomaly končím a schádzam dolu do mesta. Tak ešte posledný záber na baziliku.

Dolu som zišla opačnou stranou ako som na hrad vychádzala. Tu sa už predo mnou otvára Svätoplukovo  námestie.

Aj z neho je zaujímavý pohľad na miesto, z ktorého som práve prišla.

Na rohu námestia a Štefánikovej triedy je mestská radnica. Výstavná novorenesančná budova je národnou kultúrnou pamiatkou pochádzajúcou z druhej polovice 19. storočia.

Budova Divadla Andreja Bagara. Je to už dobrých pár rokov, čo som tam bola naposledy na kultúrnom predstavení.

Mariánsky stĺp

Kúsok od tohto miesta som nasadla do auta a ďalší čas až do večera som strávila mimo mesta Nitra. Deň som zavŕšila večerou v kolibe, kde som si dala výborné bryndzové halušky.

Snažila som sa do tohto článku vybrať zase iné pohľady na mesto, než ktoré som publikovala v mojich starších článkoch o Nitre na blogoch Mimi a jej svet a Zrkadlenie. Kto by mal záujem vidieť aj tie staršie fotografie a texty k nim, môže si ich nájsť na spomínaných blogoch pod tagom “Nitra”.

 

4 thoughts on “Jeden deň v Nitre

  1. Danielko, nádherný výlet… krásně jsi ho zdokumentovala .. co památka – to úžasná nádhera ! Musela bych jmenovat jednu fotku za druhou… krásné město.
    Jak máš pohled ze Svätoplukova náměstí… je tam na trávníku jakési světlé sousoší … nevíš co to je ?
    Díky moc za sdílení. Užij si víkend v pohodě. Jarka

    Like

    1. A to nevieš, koľko kusov istej bielizne som vyskúšala a koľko času som pri tom strávila :-)))) Mala som totiž nosiča ďalších a ďalších kúskov. Mala som zapnutý ten merač km v mobile a ukázalo mi, že som v tom nákupnom centre urobila strašne veľa km. Bola to určite blbosť, nejako sa to tam splašilo.

      Like

Pridaj komentár

