Oponický hrad

Musím o sebe povedať, že nie som cestovateľ, ktorý by mal pochodené všetky slovenské hrady, ale na mnohých som už bola. Určite nie o všetkých som na mojich blogoch písala. Len na tom som až donedávna nebola, na ktorý som mala  prvých pätnásť rokov môjho života najbližšie a na ktorý som sa denne pozerala z verandy nášho domu. Bol to neďaleký hrad Oponice. Vlastne len jeho ruiny.

Na trase medzi mestami Nitra a Topoľčany, na lesnatom návrší východnej časti výbežku Tríbečského pohoria, nad obcou Oponice, stoja v nadmorskej výške 333 m zrúcaniny hradu, ktorý tu postavili zrejme koncom 13. storočia Čákovci.  Návršie, na ktorom dnes stoja už len ruiny hradu, bolo osídlené už od praveku.

Neviem prečo, ale mám taký pocit, že pred tými 40. – 50. rokmi bolo tých múrov na hrade viac.

Pôvodne gotický hrad zrejme postavili  na ochranu svojich majetkov. Po smrti Matúša Čáka Trenčianskeho obsadilo hrad kráľovské vojsko Karola Róberta z Anjou. V čase kráľa Žigmunda Luxemburského , ktorý si budoval v r.1421-34 opevnené sídlo, chodieval na lov zveri do lesov Oponického panstva. Neskôr ho dal do zálohy Deziderovi Kapolskému, ktorý bol jeho majiteľom do roku 1392 a hneď v tomto roku získali hrad tri dcéry Mikuláša z Čeklísa výmenou za svoje panstvo v Čeklísi. Pri neskoršom delení majetku získali hrad deti a vnuci dcéry Angely a jej manžela magistra Petra zo Stráží. Začali sa nazývať šľachticmi z Oponíc čiže Apponyiovcami. Hrad sa nepodarilo dobyť husitským ani tureckým lúpeživým výpravám, hoci vypálili obce v podhradí. Vnuk magistra Petra – tiež Peter, bol pre nedostatok peňazí lúpeživým rytierom. Touto rodinou sa tiahne história s majetkovými konfliktami, hádkami, čo viedlo k rozdeleniu majetku hradu a jeho opusteniu. Hrad poškodil požiar 1645 zapríčinený bleskom. Napriek tomu ešte poslúžil posledným obyvateľom a to bolo boli vojská Františka II. Rákocziho počas protihabsburského povstania začiatkom 18.storočia. Po jeho potlačení cisárski vojaci hrad zrúcali aby sa už nikdy nemohol stať vojenskou hrozbou.

Za stromami sa už vynárajú múry bývalého hradu.

Na obnove hradu sa momentálne pracuje.

A teraz už bez ďalších slov si pozrite to, čo z hradu zostalo.

Dole pod hradom sa rozprestierajú Oponice s Apponyiovským kaštieľom. O kúsok ďalej sú Ludanice.

Okrem hradu si Apponyiovci  budovali v Oponiciach aj kaštiele.  S jedným z nich som vás už na tomto blogu zoznámila.

*****

V súvislosti s Oponickým hradom a menom môjho rodiska sa zachoval tento príbeh.

Anna Ludanická, ktorá mala v tom čase 72 rokov, nadobro prepísala históriu len ťažko dobytného sídla rodu Apponyiovcov v Oponiciach. Udalosť, ktorá sa odohrala 10. augusta 1514 na Oponickom hrade potvrdzuje chamtivosť tejto starej ženy.

Ludanice sa rozprestierajú na druhom brehu rieky Nitra.

Anna dala dokopy približne desať svojich mužov. Nahovorila ich na vyrabovanie Oponického radu. Ten bol začiatkom 16. storočia považovaný za nedobytný, preto si z neho zemania spravili depozit. Za úplatu si boháči mohli u Apponyiovcov uskladniť svoje cennosti. Miesto bolo zárukou, že sa k nim nedostanú turecké vojská. Na hrade sa to len tak hemžilo vzácnymi riadmi, keramikou, šperkami či zlatom. A Ludanická, ktorá vychádzala dobre s Apponyiovcami, o tom všetkom vedela. Využila obdobie, keď sa rodina na hrade nezdržiavala a svojich mužov nasmerovala aj s kočom priamo k bráne. Na hrade bolo len zopár strážcov. Aj o nich sa ale špekuluje, že boli spoločensky unavení z neustáleho popíjania, a preto nie veľmi bdelí. Skupina prebrodila rieku Nitra a o niekoľko hodín sa cez hradnú bránu dostala na hrad.

Veci z neho povynášali priamo na voze. Ulúpených kúskov bolo toľko, že ani tucet mužov by ich na rukách neodniesol. Historické záznamy však neupresňujú celkovú hodnotu lupu. Vinník by bol neznámy, keby posledných dvoch neprichytili stráže. Mali smolu, lebo im popadal cenný riad a to narobilo hluk na nádvorí.

Začalo sa veľké vyšetrovanie a stopy viedli k Anne Ludanickej. Stopercentne sa jej však vinu nepodarilo preukázať. Apponyiovci boli v šoku, dámu z Ludaníc považovali za spriatelenú susedku. Za tento čin boli popravení dvaja poddaní Ludanickej, ktorí odvisli na šibenici. Jeden z nich tesne pred smrťou vykričal, že pôvodcom myšlienky lúpeže bola Anna. Ani tak však smrti neunikol. Starena Ludanická unikla spravodlivosti. Zomrela vo svojom kaštieli v Ludaniciach vo veku približne 80 rokov, asi 8 rokov po škandalóznej lúpeži.

O tomto príbehu som sa dozvedela len pred dvomi, či tromi rokmi z tlače. Aj pre tento článok som čerpala informácie v denníku SME.

11 thoughts on “Oponický hrad

  1. …je zaujímavé, že na niektorých múroch sa zachovala aj omietka. Aký asi mali vtedy “zázračný recept” na jej výrobu, keď dnešná opadáva po pár rokoch?

    Like

    1. Áno, hlavne opravy hradov, ktoré sa robili v nedávnej dobe, sa vraj veľmi rozpadávajú kvôli nekvalitnej murovke. Netýka sa to teraz tohto hradu, ale nedávno som to o niektorom počula. Bol si tam niekedy v rámci tvojich cyklovýletov? Aj keď sme tam pred týždňom boli, stretli sme niekoľkých cyklistov hore na hrade.

      Like

    1. Tvoj komentár je pre mňa veľkým hlavolamom. Bolí ma príšerne hlava, možno preto sa neviem veľmi dobre sústrediť, ale asi aj bez toho by som neprišla na to, koho myslíš 😦 Ale som veľmi zvedaváááááá.

      Like

    1. Uveríš, že mne napadol ten istý, ale prečo si písala rodák, to teda neviem. Marhula je tuším z Hlohovca. Čo mal s Oponicami? Ten svoj ranč, či čo to mal, mal na opačnej strane hory.

      Like

    1. Vedela som, že na to prídeš aj sama 🙂 Tie sú na opačnej strane pohoria. Keby som mala niekedy príležitosť, rada by som si urobila takú túru, že z hradu Gýmeš, ktorý som už na blogu mala dávnejšie, by som prešla na Oponický. Ale na takú túru by som potrebovala jeden celý dlhý letný deň….

      Like

Pridaj komentár

