Stretnutie so srnkou

Oproti čerpacej stanici za konečnou zastávkou autobusov v Ovsišti vás z hrádze zavedie do lesa nenápadný chodník. Tabuľky so štátnym znakom popri ňom upozorňujú, že sa tu nachádza prírodná rezervácia, chránené vtáčie územie a územie európskeho významu. Informačná tabuľa prezrádza, že ide o prírodnú rezerváciu Starý háj. Na okraji husto obývanej Petržalky tu majú návštevníci aj dnes možnosť vidieť, ako vyzeralo okolie Dunaja pri Bratislave pred mnohými rokmi.

Ako vzniklo toto miesto? Kým Dunaj nebol zregulovaný, vytvárali jeho ramená na území dnešnej Petržalky spleť väčších i menších ostrovov a polostrovov. Koryto sa často rýchlo menilo a brehy ustupovali až o desiatky metrov ročne. Voda strhávala celé pásy lesa, na iných miestach zase vznikali nánosy a na nich začali rásť nové stromy. Ostré meandre rieka časom preťala a prerazila si úplne nové koryto. Na miestach, ktorými sa predtým valila voda, zostalo začiatkom devätnásteho storočia iba menšie rameno a medzi ním a hlavným tokom sa postupne ukladaním nových nánosov vytvoril ostrov, dnešný Starý háj. Rameno nesie názov Zuzana a je jedným z najčastejšie mnou navštevovaných miest v blízkom okolí. Rada sa tam chodievam prechádzať, najradšej však vtedy, keď ešte nie sú, alebo už nie sú listy na stromoch. Tak je tomu aj v tomto období. A prečo radšej práve v tom období? To by ste mohli hádať vy.

Územie s rozlohou 77 hektárov medzi Dolnozemskou cestou, dunajskou hrádzou a Dunajom približne na úrovni Malého a Veľkého Draždiaka bolo v roku 2005 vyhlásené za prírodnú rezerváciu. Hlavým dôvodom na ochranu tejto lokality bolo, že sa tu nachádzajú posledné zvyšky nížinného lužného lesa a zároveň sa tu našli niektoré druhy rastlín a živočíchov, ktoré sú v Európe ohrozené. Vyhlásením za rezerváciu sa zabránilo ďalšiemu výrubu stromov, dokonca toto územie s piatym stupňom ochrany znamená toľko, že spadnuté stromy zostávajú ležať na svojom mieste a tak les miestami pripomína až prales. Jeho súčasťou sú mohutné stromy s množstvom dutín, visiace liany a popadané obrovské kmene.

Myslím si, že slov už stačilo. Teraz prichádzajú na rad obrázky.

Keď som kráčala popri ramene Zuzana, tak som si v duchu pomyslela, že už dávno som nemala šťastie vidieť na tomto mieste srnky. Netrvalo dlho a jedna stála niekoľko desiatok metrov predo mnou. Ona ma uvidela skôr (bodaj by nie, keď som mala na sebe červenú bundu), lebo keď som ju zaregistrovala, už  pozerala mojím smerom. Čudovala som sa, že hneď neušla, ale si ma dobrú chvíľu obzerala a až keď som prišla bližšie k nej, odbehla ďalej do lesa.

Zmizla niekde medzi týmito stromami.

Že je toto naozaj zaujímavé miesto a že tam naozaj chodievam dosť často, hovorí množstvo fotografií a príspevkov, ktoré som už z tohto miesta na blogu zverejnila. Jedným z nich je už aj  tento starší článok.

http://mimiajejsvet.blogspot.sk/2011/10/prirodna-rezervacia-stary-haj.html

6 thoughts on “Stretnutie so srnkou

  1. Aj ja milujem toto miesto a krásne fotky sa ti podarili. Nechodím tu síce často, to preto aby ostatné obľúbené miesta nežialili, že niektoré z nich uprednostňujem, ale aspoň raz do roka sa tu zastavím vždy:-)
    Trochu mimo témy, ale nedá mi nezareagovať na jednu nevinnú vetu v tvojom článku. Tú o červenej bunde. Za všetkých nešťastných šoférov, ktorí v tomto období majú oči viac prilepené na krajniciach a chodníkoch ako na ceste pred sebou ti ďakujem;-) Kiež by bolo viac takýchto uvedomelých chodcov!

    Like

    1. Ja už mám toho času na prechádzky viac, takže si môžem dovoliť chodiť aj na tie isté miesta častejšie. A mám to vlastne len kúsok od domu. No už mi jeden mladý muž povedal, že by tam na mojom mieste veľmi sám nechodil… A tie farby? Aj napriek veku, nechodím v šedých, čiernych, či v hnedých farbách. Sestra mi nedávno povedala, že vraj ženy v mojom veku by už nemali nosiť ružové farby. Ružová má množstvo odtieňov a ja si nemyslím, že nejaká farba, ktorá človeku svedčí, by sa nemala nosiť len kvôli veku. Nedávno som si kupovala novú zimnú bundu a nielen pohľadom, ale vzala som ju aj do rúk, bola tiež v červenej farbe. Inej, ako je tá stará, ktorú nosím – tá je dokonca trošku kombinovaná aj so šedou – no a predavačka len vygúlila oči. Z jej pohľadu a výrazu tváre som čítala, že v tvojom veku a červenúúú? Na bicyklovanie mám dokonca aj tú najkrikľavejšiu zelenú – farba ako u tých bezpečnostných vestičiek. Mne to vôbec nepripadá divné, ako to pripadá divné mnohým iným ľuďom.

      Like

  2. To varovanie je zaujímavé. Nikdy mi nenapadlo to miesto spájať s kriminalitou alebo že by sa mi tam niečo mohlo stať… Ono niekedy ľudia vidia bubákov aj tam kde nie sú (typicky opustené miestá) a tam kde sú bežne (typicky v nás samotných) ich okázalo ignorujú.

    Kde som ale v Petržalke mal už viackrát problémy tak to je priestor medzi Panónskou cestou a Jaroveckou bažanticou, resp. diaľnicou. V miestach kde sa teraz ťahajú Slnečnice. Tam už ma naháňal ožran s nožom, dostal som do potýčky s bezdomovcami a strieľali, síce nie po mne, ale do priestoru kde sa bežne pohybujú ľudia a teda aj ja, nejaký mafiáni (takí tí bezkrkí v čiernych autách triafali nejaké holuby na poli).

    Na druhej strane, práve v miestach pri Dunaji (trochu bližšie pri Ekonomickej univerzite) som zažil jeden z najkrajších zážitkov z petržalských lesov. Trénoval tam nejaký saxofonista. Isteže to rušilo pokoj lesa, ale bolo to čarovné. Hudba, príroda…

    No a čo sa týka tých farieb, držím ti palce nech ťa okolie nezlomí:-) Rôznorodé farby, samozrejme tak aby človeku pasovali, sú skvelá vec. Sám som kedysi chodil iba v čiernom, ale teraz už podobnú vec nechcem ani vidieť. Jediné, ktoré mi ostali sú tie, ktoré som ešte neznosil, inak si už vyberám len také, ktoré nie sú ako si napísala – čierne, šedé, hnedé. No dobre tak ani ružové nenosím, aby som teda neklamal:-)

    Like

    1. Myslím si, že to varovanie malo opodstatnenie. Už som tam videla všeličo aj všelikoho, ale nechcem to tu konkretizovať. Stalo sa mi viackrát, že som od úmyslu ísť tam upustila v polovičke cesty. Je to tam síce rezervácia so zákazom klásť oheň, ale veľmi často si tam podivné skupinky ľudí oheň robia, alkohol a dokonca aj iné návykové látky pri tom nechýbajú. A prečo tam chodievam radšej v období od jesene do jari, keď nie sú listy na stromoch? V prvom rade preto, že vtedy sa nemusím báť hadov a vidím viac do diaľky, čo sa deje v okolí. Naposledy tam idem vždy ešte na fialky a medvedí cesnak a potom tam už sama veľmi nechodievam.
      No a ešte k tým farbám. Netvrdím, že nemám aj čierne veci, mám. Ale aj tie sa dajú vždy niečím oživiť.

      Like

  3. Nádherná procházka.. zajímavé povídání i fotky !.. je kouzelné, že takové místo a ne malé máš tak blízko domova .. je tam moc hezky a ta fotka jak srnka vykoukla .. tak ta nemá chybu… takové milé..
    Jinak by mě nenapadlo, že bych “neměla” nosit červenou bundu … mám ji a jak hřeje … podzimní mám taky červenou kombinovanou s šedou … nedovedu si představit , že bych měla hnědou, tmavě modrou nebo dokonce černou bundu … já černou dost nesnáším .. k obličeji bych si ji nekoupila , myslím bundu sako triko atd. …víš jak se to říká … “co si o vás druzí myslí, to vás vůbec nemusí zajímat … je to fakt, hlavně, že se cítíš dobře ty a nenecháš se ovlivnit…
    Fotky máš opět nádherné… jo a mně by se tam “bez” listí líbilo, protože mám ráda vůbec stromy, ale bez listí na ně zůstanu koukat asi dýl …
    Měj se fajn a díky za dnešní příspěvek …

    Like

    1. Jarka, dlho som nemala vôbec nič v čiernej farbe, ale teraz mám také veci. Ale napr. tmavohnedá sa v mojom šatníku vôbec nenájde. Mám veľa oblečenia v odtieňoch od ružovej, cez cyklámenovú až po tmavo fialovú. Kedysi v lete, keď som si robila poriadok v skrini, som si aj všetky tie veci odfotila, že napíšem na tú tému článok, ale nakoniec som si to rozmyslela. Mám aj dosť oranžových vecí. Ďakujem za pochvalu fotiek, kľudne si ich pozeraj aj dlhšie 🙂 Pekný víkend ti prajem!

      Like

Pridaj komentár

