Dom s ružovou fasádou

Dom je po väčšinu roka schovaný za stromami, ktoré rastú v jeho okolí. Ľudia, ktorí prechádzajú poblíž, si všímajú oveľa známejšie a väčšie budovy, prípadne sochu v parčíku, no len málo z nich si všimne dom s ružovou fasádou. Rovno pred ním je umiestnená aj zastávka električky, málokoho však z Jesenského ulice upúta. Zaujímavý je až z bočnej fasády. Jeho krásu je vidieť zo strany parčíka. Ani mnohí rodení Bratislavčania nevedia, akú má tento dom históriu.

Tento neveľký dom v tvare L, ktorý stojí na rohu Jesenského ulice a malého námestíčka, ktoré tvorí parčík medzi Mostovou ulicou, Palackého ulicou a Jesenského ulicou, je replikou pôvodnej stavby, ktorú dobre poznala bratislavská verejnosť. Stojí na pozemku susediacom s kláštorom a kostolom Notre Dame. Podľa knihy Ulice a námestia Bratislavy – mesto Františka Jozefa  aj pozemok, na ktorom bol postavený tento dom, patril tiež kláštoru. Ten ho prenajal a dom na ňom postavil fotografista Faust za premlčané pohľadávky. Už vtedy, v druhej polovici 19. storočia, tam bol fotoateliér, ktorý sa volal Majláthov a dostávalo sa mu veľkého uznania.

V roku 1904 si dom prenajal Béla Mindszenty a v nasledujúcom roku ho prestaval. Na západnej strane umiestnil sochár J. Messner secesný reliéf alegórie fotografického umenia, ktorý pripomína, že tu sídlil jeden z najstarších bratislavských ateliérov. Ešte aj súčasní starí Bratislavčania si spomínajú na Mindszentyho ateliér  v tejto budove. Fotograf Mindszenty zomrel v roku 1946 v Budapešti.

mindszenty

mindszenty

mindszentyho

mindszenty

Jesenského ul. č. 2. Na reliéfnej výzdobe sa podieľal sochár Adolf Meszmer (činný okolo 1888 - 1900)

Mindszenty

Mindszentyho

V súvislosti s touto témou som si spomenula na mojich zopár návštev fotoateliérov. Uvedomili ste si, že v súčasnosti tie klasické fotoateliéry už skoro vôbec neexistujú? Dnes, keď je pomaly každý nielen majiteľom mobilu s fotoaparátom, ale aj kvalitného fotoaparátu, sa tieto služby využívajú len veľmi málo. Ani ja sa nemôžem pochváliť s veľkým počtom návštev fotoateliéru. Moja prvá návšteva fotoateliéru bola niekedy v škôlkárskom veku a potom až vo štvrtom ročníku strednej školy, kedy sme sa boli fotiť na maturitné tablo. Neskôr to boli svadobné fotky a asi  naposledy som bola vo fotoateliéri dať fotiť moje deti, čo bolo približne v ich veku sedem a štyri roky. Naozaj veľmi dávno.

Ako dieťa si pamätám, že sme mali dvoch “rodinných” fotografov, do ateliéru sme však nechodili. Fotili sme sa buď niekde vonku, alebo doma.

1

Kedy ste vy naposledy navštívili fotoateliér?

Mindszentyho ateliér Na krásnom modrom Dunaji

10 thoughts on “Dom s ružovou fasádou

  1. Dobrý deň p.Daniela. Vaše články, zaoberajúce sa historiou ma vždy zaujmú. Rada si prečítam, čo sa Vám podarí pozisťovať.
    Zároveň ma však napadlo v súvislosti s prípadom v Devínskom jazere, že keď tak chodíte sama aj do prírody, mali by ste si zabezpečiť dáku pomôcku na vlastnú ochranu.

    Like

    1. O tomto dome sa mi toho veľa nepodarilo zistiť. Nebyť toho, že som použila informácie od vás, ktoré ste získali z tej spomínanej knihy, tak na internete je toho veľmi málo.
      Čo sa týka stretnutia so psami, nemusím chodiť ani tak ďaleko, teda do Devínskeho jazera. Aj tu v Petržalke mám dosť zážitkov zo stretnutí so psami, pričom ich majitelia boli desiatky metrov vzdialení od svojich psov a ja som koľkokrát nevedela, ako sa zachovám, keby ma náhodou napadli. Väčšinou hrám meravú sochu, nevšímam si ich. Zatiaľ to dosť fungovalo. Ale konečne by sa s majiteľmi psov mali začať robiť poriadky. Ja mám totiž v posledných rokoch pocit, že pre niektorých ľudí je pes viac ako človek 😦
      V Devínskom jazere som ešte sama nikdy nebola, väčšinou som tam išla na bicykli, iba raz som tam bola peši – vlakom a to som nebola sama. No ani dvaja by sme si asi veľa nepomohli, keby nás postihlo to, čo toho mladého muža 😦

      Like

  2. Reliéf na růžovém domě je překrásný, Dani.
    Předpokládám, že na těch ČB fotkách jsi ty. Byla jsi náramně hezké roztomilé děvčátko. 🙂
    Já byla ve fotoateliéru přibližně při stejných příležitostech jako ty. Navíc možná ještě když jsem se kdysi dávno nechala fotit na občanku.
    To si člověk na průkazu byl podobný, teď je to děs a hrůza! 😦
    Měj se hezky, doufám, že i vás svítí sluníčko, u nás mrzne a je krásně! ☼ 🙂

    Like

    1. Vidíš, na tie fotky na občiansky a pas som úplne zabudla. No tak k tým spomenutým návštevám ešte tých zopár úradných fotiek. Teraz sa už ani kvôli tomu nemusí chodiť do ateliéru, odfotia ťa rovno na polícii.
      Na fotkách som ja, s ruským modelom mašle vo vlasoch 🙂
      U nás dnes bolo tiež krásne a má byť tak aj v nasledujúcich dňoch.

      Like

  3. Dům je nádherný opravdu a zajímavé čtení o něm. Už ani nevím, kdy jsem byla ve fotoateliéru naposledy.
    Ano, ty občanky … mělo to něco do sebe. Když se dívám na svatební fotky našich rodičů, tak to musel být vynikající fotoateliér … rok 1949…. možná to napíšu trochu namyšleně .. neviděla jsem lepší svatební fotky …

    Like

    1. Svadobné fotky mojich rodičov vznikli o šesť rokov neskôr 🙂 Tiež sa mi páčia. Dnes sa robia úplne ináč svadobné fotky, do ateliéru už ani mladomanželia nechodia. Väčšinou sa fotia niekde vonku.

      Like

Pridaj komentár

