Kam sa podeli vrabce?

Pre tento môj príspevok som si názov “požičala”. Presne v takomto znení bol asi pred tromi týždňami podtitulok  článku v jednom z bulvárnych časopisov. Téma článku zrovna bulvárna nie je, ale aspoň spôsobom, ako ho napísali, ho bulváru prispôsobili. Lebo ak si prečítate otázku “Kam sa podeli vrabce?” napadne vám len to, že vrabce už u nás zmizli, asi vôbec neexistujú.

Kam sa teda podeli? Naskákali do môjho fotoaparátu a z neho potom do fotoarchívu. Z fotoarchívu už niektoré  stihli prejsť aj do virtuálneho priestoru 🙂

Len za minulý rok som v mojom archíve napočítala viac ako tristo fotiek vrabcov. A to som ich lupou určite nehľadala. Stretávam sa s nimi často a všade. Len v našom najcentrovatejšom centre mesta môžem vymenovať miesta, kde sa s vrabcom vždy stretnete. Či je to Hviezdoslavove námestie, nábrežie Dunaja, Šafárikovo námestie – tam sa dokonca sústreďujú až na dvoch miestach, na Námestí SNP rovnako – dole blízko križovatky so Špitálskou ulicou a potom aj hore pri sochách, o kúsok ďalej na Hurbanovom námestí, nájdete ich na Ondrejskom cintoríne, v Medickej záhrade….. Kúsok od centra ich môžete vidieť na Pribinovej, kde v húfoch sadajú na kraj cesty, uvidíte ich na rôznych ďalších miestach nášho mesta. Určite by také miesta vedeli vymenovať aj obyvatelia iných miest.  Takže vrabce sa nepodeli. Tým nechcem tvrdiť, že množstvo vrabcov neklesá. Je ich možno menej, ako ich bolo kedysi, ale v článku by som bola čakala aspoň percentuálne pomery vtedy a teraz. Žiadne konkrétne údaje som sa z článku nedozvedela.

dscn5335

dscn8907

Cestou do obchodu som sa dnes na chvíľu zastavila na mieste, o ktorom viem, že sa tam vrabce vždy zdržiavajú. Je to kúsok od  nášho domu a ku šťastiu im tam stačia dve divé jablone, šípkový ker a ker bazy čiernej. Frnk brnk z jedného tŕnia do druhého tŕnia.Tak sa preháňali, keď ma uvideli s fotoaparátom. Ktovie, čo si tie vtáčatá o mne myslia, keď si ich chcem vyfotiť. No jedno asi tuším, čo si čvirikajú. Len tak ľahko sa jej fotiť nenecháme.

Vrátim sa ešte k tomu spomínanému článku. Čo robia teda tí, z úst ktorých vychádzajú informácie o tom, že sa vrabce niekde podeli? Aj v článku sa spomína zvyk niektorých stredomorských krajín chytať nielen vrabce, lastovičky, ale aj iné vtáky do sietí, aby si z nich mohli pripraviť gurmánske pochúťky. Už som to tu na blogu v niektorom mojom článku, alebo v diskusii pod ním spomínala. Citujem: “Nie je to však iba problém Blízkeho východu. V niektorých častiach Talianska, Francúzska či na Cypre ponúkajú gurmánske špeciality nielen zo sťahovavcov”… Prečo krajiny, akými sú Francúzsko, Taliansko, Cyprus, viem o tom, že k nim patrí napríklad aj Malta, teda krajiny, ktoré sú členmi Európskej únie, dovolia na svojom území odchytávať rôzne drobné a užitočné vtáctvo a ponúkať ho ako gurmánske špeciality v reštauráciách? Úradníci EU dokážu nariadiť to, aký má mať tvar uhorka,  veľkosť banánu a kopu iných nezmyslov, no nedokážu zamedziť týmto zvyklostiam? Čo urobili pre to, aby tak nebolo, organizácie nesúce vo svojom názve  SOS birdlife a iných ochrancov prírody? Pochváľte sa!

Zalovila som po internete v detských riekankách a jednu o vrabcoch som vybrala.

Vrabec

Sedí vrabec na drôte, vysmieva sa robote,

čim – čará, čim – čará, že sa o nič nestará.

Prišla zima, veľká psota, piští vrabec spoza plota,

Čim – čará, čim – čará, kto sa o mňa postará?

dscn2542

***

Koláž z fotografií minulého, už štvrtého týždňa tohto roku fotoprojektu

Každý deň je iba raz za život

2017_4

 

2 thoughts on “Kam sa podeli vrabce?

  1. Páni, to je vrabčáků, Danko! Mám tyhle roztomilé ptačí uličníky moc ráda.
    Určitě nezmizeli, v přírodě je vídám poměrně často, ale u nás ve městě vidět nejsou.
    Moc pěkně jsi je vyfotila a líbí se mi i básnička.
    Koláž na závěr je parádní a můj přítel právě obdivoval tvoje fotky, které slouží jako upoutávky k článkům.
    Nejvíc ho zaujal nový Starý most. 🙂

    Like

    1. Nedávno som videla v telke jeden zaujímavý dokument o vrabcoch. Pozdravujem tvojho priateľa, odkáž mu, že aj mne by sa zišiel taký učiteľ 🙂 a v neposlednom rade aj šofér 🙂

      Like

Pridaj komentár

