Už rozkvitli

prvé jedlé kvietky tejto jari. ​Viete, že existuje viac ako sedemdesiat druhov kvetov, ktoré možno konzumovať?​ Kvety ďateliny, bazy či sedmokrásky, jedlé sú dokonca aj ruže. Niektoré obsahujú okrem vitamínov a minerálov aj liečivé látky.
 
Viaceré z nich som už na fotografiách tohto blogu publikovala, pri niektorých som túto ich vlastnosť zabudla spomenúť.  Len tak narýchlo si teraz spomeniem na kozobradu lúčnu, hluchavku, sedmokrásku
 
Aj o fialkách som tu už články tiež mala. Jej liečivé účinky som spomenula TU. Dnes sa na ne pozrieme z pohľadu jedlých kvetov. Prvé tohoročné som si všimla pri práci na záhone. Rozmnožili sa tam vďaka koseniu a kultivácii trávnika. Boli to jedny z prvých rastlín, ktoré som na záhone vysadila, doniesla som ich z neďalekého lesíka. Z jeho okrajov sa preniesli ďalej na trávnik. Z týchto  by som si však ani jeden kvietok neodtrhla a nedala do jedla či nápoja. O tom, ako vyzerajú trávniky, ale aj okolité lesíky v Petržalke, som tu už spomínala veľakrát. Takže na všetky kvietky, ktoré chcem použiť na konzumáciu alebo ako ozdobu, chodievam pekne ďaleko od obývaných častí mesta. A hlavne tam, kde nie je nablízku tabuľa oznamujúca, že ide o územie prírodnej rezervácie, prípadne chráneného areálu. Za mastnú pokutu to nestojí.
 
Fialky sú sladké a krásne v šalátoch, ako ozdoba dezertov či nápojov. Stačí, ak ich opatrne namočíte do rozšľahaného bielka a obalíte v krupicovom cukre. To som zatiaľ neskúšala.  Na zdobenie jedál sa okvetné lístky pripravujú tesne pred použitím. Aby rýchlo nezvädli, treba ich opláchnuť studenou vodou, osušíť voľne na vzduchu, alebo položené na pijavom papieri mimo priameho pôsobenia slnka. Ja som zatiaľ vyskúšala niečo iné. Keďže mi ešte v mrazničke zopár kociek z minulej jari zostalo, môžem to doložiť aj fotografiami.
 
Asi pred týždňom som si zasiala ďalšie jedlé kvety. Kedysi som ich pravidelne na balkóne pestovala, no v posledných rokoch sa im u mňa akosi prestalo dariť. Takže uvidím, čím ma prekvapia tento rok.  Využite aj vy toto obdobie skorej jari na to, aby ste pri kupovaní semienok mysleli aj na jedlé kvietky. Vyberajte si rastlinky nielen podľa farby, tvarov a vôní, ale aj podľa chuti 🙂 Veď už viac ako 2000 rokov používali mnohé kvety do jedál Rimania i Aztékovia, zo staroveku prešlo používanie kvetov v jedlách cez stredovek až do dnešnej modernej doby.
3 thoughts on “Už rozkvitli

  1. Also liebe Daniela 🙂 ehrlich gesagt schau ich mir die Veilchen im Wald oder auf Wiesen lieber nur an. Aber schon interesannt welche Spezialitäten man mit essbaren Blumen herstellen kann ❗
    Herzlichen Gruß
    Werner

    Like

  2. Nám rozkvetly fialky na zahrádce teprve tento týden, máme trochu zpoždění.
    Prima nápad zmrazit květy ve vodě. Fialky a sedmikrásky už jsem chtěla na zdobení dortů a cukroví několikrát použít, Dani,
    ale zatím jsem se k tomu nedostala. 😉
    První tři fotky jsou překrásné, úplně cítím vůni květů! 🙂

    Like

Pridaj komentár

