Bytča v pláne nebola

Na uplynulú sobotu som bola pozvaná ako spolupasažierka na výlet na Oravu. Moja známa išla do konkrétnej obce za konkrétnym cieľom, ja som sa pri nej zviezla. Cestou tam jej napadlo, že čo keby sme sa zastavili v Bytči. Tak sa aj stalo.

Bytča je malé okresné mestečko v Žilinskom kraji, nachádzajúce sa na severozápade Slovenska. Doteraz som v ňom nikdy nebola, ani som nevedela, čo ma v tomto meste môže očakávať. Zaparkovali sme na parkovisku na námestí, kde som si hneď všimla, že ním preteká nejaká riečka alebo potok. Na mape som tento vodný tok neobjavila, ale zistila som, že je to potok Petrovička. Už z cesty, ktorou sme prichádzali od diaľnice, sme videli strechu a vežičky bytčianskeho zámku.

Renesančný zámok v Bytči  dal v 16. storočí postaviť mocný uhorský magnát František Turzo. Zámok sa stal dejiskom viacerých historických udalostí: v 16. storočí sa tu konal súd s prisluhovačmi „Krvavej grófky“, Alžbety Bátoriovej, sto rokov nato sa tu jeden z vojakov držiacich stráž, Juraj Jánošík, zoznámil s uväzneným zbojníkom Tomášom Uhorčíkom, pod vplyvom ktorého sa neskôr sám dal na zboj, čím sa stal najslávnejším slovenským lúpežníkom. V súčasnej dobe sa v zámku nachádza Štátny oblastný archív v Bytči.

V susedstvve zámockého komplexu je noblesný Sobášny palác, ktorý vystaval uhorský palatín Juraj Turzo pre svoje dcéry. Jeho stavbu vraj podnietila skutočnosť, že svadba každej zo siedmich dcér zámockého pána trvala celé mesiace, vlastne až do narodenia dieťaťa. Akokoľvek, palác, postavený z lásky otca k dcéram je dnes funkčne i výtvarne jedinou ukážkou tohto typu stavby na Slovensku. Predstavuje jednu z najvýznamnejších renesančných pamiatok nielen na Slovensku, ale i v strednej Európe.

Videli sme len exteriéry paláca. Až doma som si uvedomila, že nás táto stavba uchvátila natoľko, že sme ju obišli zo všetkých strán a za múry zámku na jeho štvorcové nádvorie s arkádami sme vôbec nešli. Je to o dôvod viac, aby som sa do Bytče ešte niekedy vrátila.

Nebolo treba chodiť ďaleko, len krížom cez cestu a uvideli sme ďalšiu zaujímavú stavbu. Oproti zámku stojí bytčianska synagóga. Nie sú to ešte ruiny, ale ak s ňou nebudú aj naďalej nič robiť, veľmi rýchlo sa ruinami stane. Postaviť ju dal barón Leopold Popper v neorománskom štýle. Značná monumentálnosť synagógy svedčí o tom, že v Bytči sa v minulosti nachádzala pomerne početná židovská obec. Bytčianska synagóga je zaujímavá svojou bohato členenou čelnou fasádou s množstvom ozdobných detailov a s maľovaným hebrejským nápisom.

Z historických stavieb by som mohla spomenúť ešte kostol, ktorý stojí neďaleko námestia. Je to rímskokatolícky farský kostol Všetkých svätých. Pôvodne gotická stavba vytvára ďalšiu významnú dominantu mesta. Vo svojej vyše 700-ročnej histórii prešiel niekoľkými stavebnými úpravami a prestavbami. Niekoľko posledných bolo aj v minulom storočí. V roku 1904 po veľkom požiari a potom znovu v roku 1939 sa realizovala ďalšia prestavba a dostavba.

Úplne na záver krátkeho pobytu v tomto mestečku som na námestí pod korunami stromov objavila ešte čosi. To si však nechám do iného príspevku.

 

7 thoughts on “Bytča v pláne nebola

  1. Městečko a tolik nádherných památek pohromadě… muselo to být v minulosti dost významné městečko ..Sobášny palác se mi moc líbí i park, lampy.. škoda té synagogy… úplně vidím jak by po rekonstrukci prokoukla .. máme tu taky synagogu zrestaurovanou, bývají tam i koncerty … ale já uvnitř ještě nebyla, tak trochu ostuda ..
    Měj se fajn. J.

    Like

  2. Bytča je překrásné město, Dani, je fajn, že jste tam se známou zavítaly.
    Pro tebe to byl moc pěkný výlet a pro mě je to jako záběry z cizí země. (Slovensko za cizinu nepovažuji.)
    Památky v Bytči jsou nádherné, palác je skvostný a synagoga velice zajímavá.
    Rekonstrukci by si opravdu zasloužila, škoda nechat takovou stavbu zchátrat!
    Záběry jsi pořídila skvělé, jako vždycky, radost se na ně dívat! 🙂

    Like

Pridaj komentár

