Mliečnik

Pri prechádzke jarnou prírodou som si všimla, že medzi rastlinami, ktoré po zime začali postupne vychádzať na povrch zemský, je aj mliečnik. Milí čitatelia! Nie, to nie je nejaká nádoba, v ktorej sa uskladňuje mlieko 🙂 Je to rastlina, ktorú keď odtrhnete, z jej  byle vyteká biela tekutina, podobná mlieku. Nebyť toho, že som včera na jednom blogu našla fotku tejto rastliny s prosbou o určenie názvu, tento článok zostane naďalej v rozpísaných. Musím povedať, že jeho koncept som na tento blog preniesla z môjho predošlého blogu, kde naň vôbec neprišiel rad a už aj tu je veru veľmi dlho. Od  augusta 2015!!

Tieto fotografie som však urobila počas tejto jari. Takto to vyzerá na miestach, kam  sa chodievam bicyklovať a kam chodím na prechádzky. To žlté, čo vidíte na fotografiách,  nie sú púpavy. To je mliečnik.

Mliečnikov je viac druhov, ja ich v tomto príspevku rozlišovať nemienim a ani nedokážem.  Mne sa na nich páčia ich kvety, ktoré počas kvitnutia menia farbu a najviac sa mi páčia vtedy, keď sa začnú sfarbovať do červena. To by sa mohlo stať už asi za mesiac. Do tohto druhu rastlín patrí aj mnoho tých, ktoré sa pestujú v záhradách, ba dokonca aj tie, ktoré pestujeme ako bytové kvetiny.

 

Mlieko,  ktoré som už spomínala, je jedovaté. Na pokožke vyvoláva  pocit pálenia, sčervenanie, niekedy sa môžu vytvoriť pľuzgiere, až vredy. Po požití sa objavuje pálenie v ústach, vracanie, hnačka kolíkové bolesti. Ak sa dostane do oka, môže spôsobiť vredy zákal rohovky. Po vstrebaní tráviacim ústrojenstvom sa otrava prejavuje pálením v ústach, vracaním, hnačkou, rozšírením zreníc, delíriom, kŕčmi, studeným potom, svalovým trasom, neistou chôdzou, pulz je nepravidelný. Z tohto je vidieť, že na rastlinu si treba dávať v prírode pozor.

7 thoughts on “Mliečnik

  1. Na túto rastlinu si veru pamätám z detstva, veľa jej rástlo popri ramene Dunaja už v Starej Petržalke, aj keď sme vtedy nepoznali názov Chorvátske rameno.

    Like

  2. Tu rostlinu neznám, i když něco podobného jsem viděla, ale ne do červena. Tak nevím. To zbarvení do červena je opravdu pěkné. Jak koukám, musí se na ni hodně opatrně.
    Zase vím něco víc.

    Like

    1. Jarka, ani pryšec ti nič nehovorí? Skús si to vyhľadať pod tým českým názvom. V tomto období je rastlina ešte stále žltá. Tie fotky, kde je červená, som fotila v máji 2012. Už vtedy som chcela o nej písať na blogu.

      Like

  3. Pryšec je krásná rostlina, Dani, a máš pravdu, je několik druhů pryšce.
    Některé poznám, ale většinou jsem úplně vedle. 😉
    Moc se mi líbí, jak jsi pryšec vyfotila, detaily jsou úžasné. 🙂

    Like

Pridaj komentár

