Most v Bažantnici

Jedného dňa v máji 2015 som si pri prehliadke prejdenej trasy cyklistiky na mape všimla, že som prechádzala aj popri Jarovskej bažantnici. Dovtedy som vôbec netušila, kde sa nachádza, hoci som už o nej počula. O pár dní som sa tam vybrala prvý raz a odvtedy som tam bola už niekoľkokrát. Zaviedla som tam ďalších, ktorí mali záujem, vidieť tento areál. Škoda, že až po zverejnení mojich článkov na blogoch sa začalo písať o nej viac aj v slovenských periodikách. Zdá sa mi, že je stále viac populárnejšia.

Naposledy som bola v Bažantnici včera. Z mapy aplikácie, ktorú som mala zapnutú, som si naskenovala iba Bažantnicu. Z nej vidíte, ako je tento areál rozdelený cestičkami.

Miesto, ktoré je na dnešných fotografiách, sa nachádza na severozápadnom konci 1. aleje. Je to kamenný barokový most. Tento most zabezpečoval prechod cez jedno z ramien Dunaja, ktoré obkolesovalo takmer celý obvod bažantnice. Dnes je rameno vyschnuté, voda sa vyskytuje len v malom množstve a na pár miestach. Záleží aj od toho, ako dlho predtým pršalo, či nepršalo.

Z dôvodu výskytu cennej historickej zelene je areál jarovskej barokovej bažantnice zapísaný v Štátnom zozname osobitne chránených častí prírody SR a je vyhlásený za Chránený Areál (CHA). Preto sa neprestávam zakaždým čudovať, čo všetko sú tam ľudia schopní doviezť. Množstvo plastových aj sklených fliaš, dokonca je tam aj skládka stavebného odpadu 😦 Slováci, priznajme si to, sme humusáci. Aj autami sa tam niektorí jedinci premávajú tak, ako keby boli na trati rely. Nebyť toho, že sa tento areál roky nemohol navštevovať (pohraničné pásmo), dnes by už možno vôbec neexistoval. Mám obavy aj z toho, že mesto,  konkrétne Petržalka, sa k tomuto miestu stále viac približuje a bude tým pádom asi aj viac navštevované. Niekto, kto má na starosti poriadok v  chránených areáloch, by si mal Bažantnicu začať viac všímať.

 

Jarovská bažantnica – predošlé príspevky TU a TU.

 

5 thoughts on “Most v Bažantnici

  1. Nádherné místo, moc se mi líbí. Někdy mám pocit, že si zastavíme všechno, naprosto. Chudák příroda….. ale i my.
    Fotky jsou krásné. Díky. Jarka

    Like

    1. Do Bažantnice som plánovala ísť už v čase, kedy kvitli stromy. Okolo nej rastie dosť ovocných stromov. Ale to sa mi nepodarilo. No toto som tuším vymákla ešte krajší čas. Bolo tam nádherne.

      Like

  2. Tohle je naprosto fantastické místo, Dani.
    Most sám o sobě je úžasný, ale když ještě kolem kvete takový koberec medvědího česneku, je to pohádka!
    Co se týká zástavby, z toho člověka jímá hrůza, za nějaký čas uvidíme jak vypadala příroda jen na fotkách.
    Tedy my už asi ne, ale kdo ví, jak to bude za dvě tři generace. 😦

    Like

    1. To máš veľkú pravdu. Niekedy ma utešuje už len to, že to nestihnem zažiť. Pritom zase na druhej strane, mnoho dedín zostáva pomaly prázdnych a v nich chátrajúce domy.

      Like

Pridaj komentár

