Za opýtanie nič nedáš

Určite to aj vy poznáte a praktizujete. Opak toho je, lenivá huba – hotové nešťastie. Keď si o niečo nepovieme, tak to celkom iste nedostaneme. Aj ja som sa tak rozhodla urobiť. Spýtať sa. Na príležitosť, aby som sa mohla spýtať, som čakala dosť dlho. Od minulého leta až donedávna. Ale nech to vysvetlím pekne od začiatku.

Reč  bude o rastline, ktorú by som chcela mať na záhone pri dome. Je to trvalka. Už som si ju dvakrát aj kúpila v hypermarkete, ale ani raz mi neprežila. Mám na mysli hortenziu. Táto kvetina sa mi veľmi páči. Po dvoch neúspešných pokusoch s kúpenými hortenziami som si zaumienila, že tú ďalšiu sa vynasnažím zohnať od niekoho, kto ju už dávnejšie pestuje. A takú obeť som si našla vlani.

Až do minulého týždňa však táto osoba o tom ani netušila. A to preto, že kedykoľvek som išla okolo domu so záhradou, v ktorej sú krásne hortenzie, nikdy som tam nikoho nevidela. Až nedávno. Pán majiteľ práve čosi robil na dvore, tak som ho oslovila.  Bohužiaľ,  neúspešne. Už je vraj na presádzanie neskoro. Takže zase len budem od leta do neskorej jesene chodiť okolo a tíško závidieť ich krásne hortenzie, ktoré budem fotiť cez bránu alebo ponad plot.

Ale že to s tými hortenziami tento rok ešte nie je úplne stratené, som sa dozvedela z internetu. Vygooglila som si články o tom, ako sa táto rastlina rozmnožuje.

Práve jún (ktorý je ešte len pred nami),  je vhodné obdobie na to, kedy sa dá rastlina deliť odrezkami. Z konárikov bez kvetov treba odrezať asi 10-15 cm výhonky, následne z nich musíme odstrániť mäkkú hornú časť a ostrým nožom skrátiť odrezok tesne pod posledným párom listov. Najvrchnejší pár listov treba skrátiť na polovicu a ostatné odstrániť. Na urýchlenie rastu koreňov môžeme použiť stimulátor zakoreňovania. Takto pripravené odrezky napicháme do hrubozrnného piesku s prídavkom rašeliny tak,  aby boli listy tesne nad povrchom, ale nesmú sa ho dotýkať. Zalejeme, kvetináč prikryjeme fóliou, uložíme na svetlé miesto a udržiavame ich vlhké pri teplote 13-16 °C (len kde  nájdem v lete také miesto?). Potom už len čakáme, či sme boli úspešní. Z kvetov rastliny sa môžeme tešiť už v budúcom roku.

Krásne hortenzie som chodila obdivovať aj na dunajské nábrežie, kde takto rástli pred jedným domčekom v susedstve divadla Aréna.

Jednoduchší spôsob je rozmnožovanie delením alebo odrezkami z bočných výhonkov. To sa robí po odkvitnutí. Musím tiež poznamenať, že aj odkvitnuté kvety hortenzie sú pekné a dokážu zdobiť záhradu do neskorej jesene.

Nezabudla som ani na to, že som už raz dostala od priateľky odnož bielej, ale tá sa mi počas niekoľkohodinovej cesty vlakom v horúcom kupé priam upiekla 😦 Doma sa mi ju už nepodarilo prebrať k životu.

Tak, teóriu by som už mala zvládnutú. Teraz sa musím postarať o to, aby som ju mohla aplikovať v praxi, aby som nemusela fotiť cudzie hortenzie.

 

3 thoughts on “Za opýtanie nič nedáš

  1. Hortenzie je opravdu krásná. My máme dvě, ale že by se rozrůstaly jako na první fotce to ne. Mně se líbí jak během sezony květy mění barvu – to je naprosto úžasné. Parádu fakt dělají dál, i když barvu ztrácí. Krásná je i sušená ve váze.
    Moc ti přeju ať se už příští rok raduješ ze své hortenzie.

    Like

  2. Hortenzie na tvých fotkách jsou nádherné, Dani.
    Moc se mi líbí ta sytě růžová barva a ještě víc dvojbarevné květy.
    Moje sestra má několik druhů hortenzií na zahradě, je to úžasná pastva pro oči.
    Držím palce, aby se ti podařilo hortenzie vypěstovat podle tvých představ a už dopředu se těším, jak se budou vyjímat na záhonku. 🙂

    Like

Pridaj komentár

