Dva s bielymi kvetmi

Jar je krásna svojimi farbami. Kvitnú stromy, kry, malé rastlinky. Už začiatkom apríla začína kvitnúť v mojom okolí ker s bielymi kvetmi, z diaľky sa podobajúci orgovánu. Orgován to však nie je. Ten ešte v tom čase spí a len sa chystá na to, aby zakvitol neskôr. Je to čremcha.

Zapamätať si tento názov, mi robí dosť problémy. Koľkokrát som si chcela na meno spomenúť, no dokázala som iba to, že v názve je písmeno č. Vlani som ešte tu na blogu písala, že názov stromu nepoznám. Dnes už aspoň viem, ako sa volá, teda, ak si na názov spomeniem. A je to tak s viacerými názvami rastlín. Hlavne s takými, s ktorými sa stretávam len v posledných rokoch. Aj na tomto blogu som už jednu príhodu s tým, ako som si nevedela spomenúť na názov rastliny, ktorú som práve fotila a okoloidúca sa ma naň spýtala, opísala. Ten, kto si tu na blogu vyhľadá slovo vratič, tak sa o tom dočíta.

Čremcha obyčajná je rozšírená takmer po celej Európe, v malej Ázii, na Kaukaze i v Maroku. Pôvodom je zo Severnej Ameriky a má invázny potenciál. Na Slovensku rastie na brehoch riek, vo vlhkých lesoch, prehnojených pôdach, na slnečných miestach a v polotieňoch. Biele voňavé kvety sú usporiadané do previsnutých, až 15 cm dlhých valcovitých, na kvety bohatých strapcoch, ktoré kvitnú od začiatku apríla do mája. Plody sú drobné, guľatovité, jedlé kôstkovice červenej, po dozretí tmavopurpurovej farby. Už starí Gréci využívali túto rastlinu ako liečivú. Plody pomáhajú proti nadúvaniu, listy pri  žalúdočných chorobách, kvety pri kašli alebo zahlienení, kôra vo forme liehového extraktu z vonka proti reume a z vnútra pri dne.

Zatiaľ som z nej nič nezbierala. No možno sa v jeseni na to podujmem. Dočítala som sa, že z plodov sa dá vyrobiť výborný destilát 😛 Má marcipánovo-mandľovú arómu, horkastú a dlhotrvajúcu chuť a odborníci ju nazývajú ako „enfant terrible“ (lichôtka, poklona) medzi destilátmi. Našťastie, nie som konzument takýchto nápojov 🙂 Musím sa priznať, že doteraz som si plody týchto stromov nikdy nevšimla. Dám si za úlohu sledovať tieto stromy aj počas leta a jesene.

Zato som si všimla plody iného keru, či stromu, ktorý teraz tiež kvitne. Tam to bolo naopak. Najprv som si všimla plody a až o pár rokov neskôr som objavila aj kvety. V tej chvíli netušiac o tom, akému stromu patria. Dnes to už viem. Je to klokoč perovitý. Keď som začala písať tento príspevok, bola som presvedčená o tom, že o klokoči som už na blogu písala, ale našla som tu len po jednej fotografii v dvoch príspevkoch, ale o rastline nič. Keď som si vlani po jednej víchrici priniesla domov kytičku kvetov zo zlomeného stromu, sľubovala som TU, že raz o nej napíšem.

Spomínam si veľmi presne, kde som si ho všimla prvý raz. Cestou na Železnú studničku som videla prvý raz tie zvláštne zelené plody. Potom som ho objavila aj v lesíkoch, ktoré sú v mojom najbližšom okolí. Ale keď som raz pri fotení kvitnúceho medvedieho cesnaku uvidela strom s peknými bielymi kvetmi, nevedela som, že patria klokoču.

Tento ker pochádza zo strednej Európy a jeho pôvodný výskyt sa tiahne cez Kaukaz až do Turecka. Rastie v miernych pásmach pologule, pričom rozlišujeme jeho 11 druhov. Klokoč perovitý rastie voľne aj na území Slovenska na krovinatých stráňach a v zmiešaných lesoch. Jeden jeho druh je dokonca chránený. Pestuje sa však aj v botanických záhradách na okrasu. Klokoč je zaujímavý pre svoje neobvyklé vonné kvety, po ktorých nastupujú tobolky s plodmi, z nich sa kedysi vyrábali náramky, korále alebo i ružence. Nemá zvláštne nároky na pôdu, a je plne mrazuvzdorný do – 29 °C.

Jesenné fotky

A takéto oriešky sa nachádzajú vo vnútri suchých, na zem spadnutých plodov.

Poznáte niektorú z rastlín, o ktorej som dnes písala?

6 thoughts on “Dva s bielymi kvetmi

  1. Tak já poznám čremchu . Připomínalo mi to naše slovo střemcha – a je to tak. Znám jen tak zběžně. Nic bližšího jsem o ní nevěděla, akorát to jak vypadá a jak krásně voní.
    Klokoč jsem neznala. Tedy jen písničku Suchého – Po babičce klokočí. Pak vím, že se z plodů, které jsou tvrdé a pěkné dělají náramky, korálky a růžence. Dnes jsem díky tobě zase chytřejší.
    Pěkný článek a fotky !!

    Like

    1. Jarka, takže ty asi poznáš aj plody tej čremchy. Vraj v angličtine sa volajú Bird Cherry – vtáčia čerešňa. Som zvedavá, keď ich v lete uvidím, či to bude pre mňa novinka, alebo som na ne iba zabudla. Tú pieseň som už niekde pri fotke klokoču spomínala, asi na facebooku. Ale kvietky sú to veľmi pekné, ten klokoč. Práve dnes som si uvedomila, že pekné voňavé stromy nahradia čoskoro také, čo príšerne zapáchajú. Tiež kvitnú na bielo, neviem, ako sa volajú. Už čochvíľa rozkvitnú.
      Pekný večer!

      Like

Pridaj komentár

