Kráľovná medzi popínavými rastlinami

Dnes som sa rozhodla dokončiť koncept ďalšieho článku, ktorý tu mám od mája 2013. Nevrátim sa však k fotografiám z toho roku, až tak ďaleko sa mi v archíve hľadať nechce. Použijem fotky z tejto jari.
Vistéria  (lat. Wisteria) sa považuje za kráľovnú medzi popínavými rastlinami. Vďaka jej mrazuvzdornosti by som ju vlastne mohla pestovať aj na balkóne. Už koncom apríla som ako prvú videla kvitnúť vistériu, ktorá sa šplhá po plote tenisových kurtov kúsok od nášho domu.  Jej konce sú však tak veľmi vysoko, že sa ku kvetom tak ľahko nedostanem.
 
Rozkvitnutá vistéria pôsobí veľmi romanticky. Keď je správne udržiavaná, jej kvety pripomínajú vodopády. Vodopády fialovej, ružovej alebo bielej farby. A k tomu ešte nesmiem zabudnúť na jej prenikavú vôňu.
 

Po odkvitnutí dozrievajú  plody v tvaroch strukov a sú jedovaté. Husté olistenie rýchlo zakryje svoju podperu. Listy sú veľké, striedavé, jasne zelené a na kríku vydržia až dlho do zimy. V teplom lete poskytuje vistéria spoľahlivý tieň. Kvitne aj druhý raz v čase od začiatku až do konca prázdnin, to je už v čase, kedy je plne olistená.

Keď som si googlila informácie o vistérii, objavili sa mi medzi nimi aj rastliny so žltými kvetmi, ktoré sú vistérii dosť podobné. Táto rastlina sa však volá štedrec ovisnutý (Laburnum anagyroides). Nie som ani vyštudovaný záhradník, ani botanik. No skoro s istotou môžem tvrdiť, že vistéria na žlto nekvitne. Keď si porovnáme obe rastliny, je tam jeden základný rozdiel – vistéria je popínavá liana, štedrec je ker alebo strom, vistéria kvitne ešte skôr, ako sa rozvinú jej listy, štedrec kvitne vtedy, keď už má listy rozvinuté. Toto sú moje laické postrehy. Informácie o žltej vistérii sa vyskytujú na stránkach, ktoré predávajú rastliny. Dúfam, že sa  nájde nejaký čitateľ, ktorý tieto moje laické postrehy potvrdí.
 Viac o tejto rastline som písala TU.
 

 

5 thoughts on “Kráľovná medzi popínavými rastlinami

  1. Vistárie nádherně kvete, je to opravdu královna mezi popínavými rostlinami.
    Moje sestra ji má na zahradě, ale letos jí zmrzla. 😦
    Štědřenec má taky překrásné květy, tohle je ten správný “zlatý déšť”.
    Obojí jsi skvěle vyfotila a ještě porovnala.
    Velice pěkný voňavý článek, Dani. 🙂

    Like

Pridaj komentár

