Židovský cintorín v Topoľčanoch

Na začiatok tohto článku budem citovať z jedného z mnohých článkov, ktoré sa dajú nájsť na internete a ktoré hovoria o pogrome na Židov v Topoľčanoch.

“Ako dnes už vieme, nie každý sa tešil. Keď sa do Topoľčian vrátilo vyše 500 Židov, ktorí unikli smrti v koncentračných táboroch, v istej skupine ľudí to vyvolalo obavy. Tí, čo cez vojnu zbohatli na arizácii židovského majetku, dostali strach, že oň prídu. Začali sa teda stretávať na katolíckej fare a hútať, ako by sa Židov zbavili skôr, než si zoberú, čo im patrí. Ukázalo sa, že pobožné obyvateľstvo so zakoreneným antisemitizmom ani nie je také ťažké podráždiť. Prostí ľudia Židom závideli, a to, čím si cez vojnu prešli, nechápali. Stačila menšia, dobre naplánovaná provokácia, a davová hystéria už urobila zvyšok. A tak sa po meste začali šíriť chýry, že sa chcú miestni Židia pomstiť za to, čo sa stalo. Už 22. septembra sa k tomu pridala fáma, že rádové sestry, ktoré učili v ľudovej škole v miestnom kláštore musia odísť. Zostanú tam údajne iba dve, lebo do školy prídu židovskí učitelia. Do štvanice sa zapojil aj miestny farár. Namiesto toho, aby veriacich upokojil, na nedeľnej omši vyhlásil, že Židia plánujú zabrať kláštor. Ľudia – manipulovaní nespokojnými arizátormi – sa preto dohovorili, že v pondelok 24. septembra 1945 pôjdu proti tomu demonštrovať.”

O tom, ako to dopadlo, si každý môže vygoogliť sám.

Článok, z ktorého som tu citovala, píše, že pred vojnou žilo v meste asi 3200 Židov, tri štvrtiny z nich zahynuli v koncentračných táboroch. Prežilo ich len 550. Dnes vraj v Topoľčanoch žiaden Žid nežije. Ja si to nemyslím. Určite tam ešte nejakí žijú, ale o tom, kto boli ich predkovia, asi radšej mlčia. Lebo? Lebo možno ani dnes sa tam, a nielen tam, v mysliach ľudí veľa nezmenilo…

Tí, ktorí čítajú tento môj blog, si možno spomenú na článok, v ktorom opisujem, ako som si chcela pozrieť topoľčiansku kalváriu. Môj pokus mi zmaril správca tohto objektu. To, že je v meste aj židovský cintorín, viem až od čias, ako sa moji rodičia nasťahovali  do panelového domu na efku (tak v meste volajú to sídlisko), z bytu ktorého bolo vidieť práve na spomínaný cintorín. Bolo, dnes si suseda zastavala svoj balkón nepriehľadným materiálom a tak zanikol z maminho balkóna aj výhľad na cintorín.  Často ma lákalo ísť sa tam pozrieť. Ale ako vieme, väčšina, ak nie všetky židovské cintoríny u nás sú zamknuté. Kvôli vandalom, ktorí si ich často vyberali za objekty skazy.  Až donedávna som netušila, že sa tam dá celkom jednoducho dostať. Stačilo sa len spýtať. Náhodou som prechádzala okolo, keď som za plotom v objekte uvidela pána. Pozdravila som a položila som mu otázku, či by som si nemohla cintorín pozrieť. Bez problémov ma pozval ďalej. Nechal ma, aby som sa tam poprechádzala a potom sa ešte so mnou chvíľu rozprával.  Dozvedela som sa aj to, že práve v sobotu toho týždňa je deň otvorených dverí a že sa tam môžem prísť znovu pozrieť. To som už ale v Topoľčanoch nebola.

Židovský cintorín v Topoľčanoch sa nachádza na Krušovskej ulici. Je jednou z mála zachovaných pamiatok na kedysi početnú židovskú komunitu. V meste v minulosti bol ešte jeden židovský cintorín. História židovskej komunity v Topoľčanoch siaha až do 11. 12. 1649, kedy bola podpísaná zmluva na zámku v Hlohovci medzi grófom Adamom Forgácsom a piatimi Židmi z Uherského Brodu a Uherského Hradišťa. Po budapeštianskom kongrese uhorských Židov v roku 1869 sa topoľčianski Židia rozhodli pre ortodoxný smer. Židovská komunita mala židovskú ľudovú školu a dve synagógy. V Súpise Židov z roku 1942 bolo v Topoľčanoch 2579 Židov z celkového počtu 10 245 obyvateľov.

Pri hlavnej ceste je postavený CESTECIDUK HADIM (Dom smútku). Nenápadný dom s bielou fasádou  je ten, za ktorým je pred zrakmi okoloidúcich ukrytý nový židovský cintorín.

Keď som prešla cez bránku do predzáhradky domu, z nej som sa cez ďalšiu bránu dostala na cintorín.

Že žilo v Topoľčanoch veľa Židov, dokazuje aj skutočnosť, že tam boli v minulosti až tri synagógy. Dnes nestojí ani jedna z nich.

Pridaj komentár

