Ranená breza

Je medzi absolventmi slovenského základného školstva niekto taký, kto ju nepozná? Alebo by ju nevedel zarecitovať? Asi je takých naozaj málo. Keď som dnes fotila tieto zábery, v duchu som si hovorila slová básne. A teraz si ich môžete pripomenúť pri pozeraní mojich fotografií.

RANENÁ BREZA
Mária Rázusová – Martáková

Mesiačik veľký, zlatistý
bozkával brezu na listy:
„Brezička, breza, riekni mi,
prečo tak plačeš noci, dni?“

Pozrela breza do neba,
otriasla slzy zo seba,
pritisla lístky ku perám:
„Mesiačik, druh môj … umieram!“

„Čo?“ skríkol mesiac na skaly.
„Čo??“ skaly trikrát zvolali.
„Či sa ti dobre nedarí?
Veď si najkrajšia v chotári!“

Zastenal pníček spanilý:
„Deti mi srdce zranili,
sekerou ťali do dreva,
krv sa mi zo žíl vylieva!“

Mesiačik zašiel – nastal deň,
plakali listy – plakal peň.
Keď svitla teplá nedeľa,
ranená breza umrela.

P. S.

 

7 thoughts on “Ranená breza

  1. Ja som ju recitovala už ako 5-ročná (ba i skôr). Mala som dve staršie sestry. Oni sa učievali nahlas a ja som od nich kadečo (vrátane tejto básničky) “pochytila”.
    Ale mám pocit, že väčšina mojich spolužiakov zo ZDŠ by ju zarecitovať nevedela.
    Tento Tvoj blog sa ma osobitne dotkol…
    Aj text aj fotky sa mi veľmi páčia.

    Like

    1. Možno som veľmi naivná, keď si myslím, že báseň vie zarecitovať väčšina. Veď ani ja si nepamätám všetko, čo sme sa kedy učili. Na túto som nezabudla. No som rada, že som v tebe vyvolala spomienky na detstvo.

      Like

    1. Wow! Ďakujem a som rada, že sa vám ten nápad páči. Vznikol spontánne pri fotení a pri mojom recitovaní tam vonku v areáli EU, kde som brezy fotila. Povedala som si, že prečo to tak nedať aj na blog 🙂

      Like

  2. Krásné fotky máš … bříza je nádherný strom … a básnička .. to je nádhera … jsem za každou ráda, když se někde objeví. Takže díky . Četla jsem ji poprvé … hezká a smutná.
    Jarka

    Like

    1. Dlho som si pamätala aj inú báseň. O tom, ako šel starý Magdon z Ostravy domů 🙂 Tej slová som však už zabudla. Teraz som konečne mohla použiť aj moju českú klávesnicu 🙂

      Like

Pridaj komentár

