Harmanček pravý (Matricaria chanomilla)

Rumanček kamilkový, či kamilky – to sú pomenovania tej istej rastliny. V mojich posledných príspevkoch sa fotky tejto, alebo jej podobnej práve kvitnúcej rastliny niekoľkokrát vyskytli, ale článok som zatiaľ ani na tomto, ani na tých predchádzajúcich blogoch o nej nemala. Preto som si povedala, že to musím napraviť.

Ako som nedávno zistila, niektorí ľudia poznajú túto rastlinu asi len v podobe sušeného čaju kúpeného v lekárni. Živú rastlinu vôbec nepoznajú. Na stodeväťdesiatej strane môjho vreckového atlasu Liečivé rastliny sa o nej píše toto:

Je to jednoročná bylina vysoká až 50 cm. Stonka je priama, bohato rozkonárená. Listy sú striedavé, sediace, dva- až trikrát perovito zložené, nitkovito vykrojené, s čiarkovitými úkrojkami. Úbory vyrastajú na koncoch konárikov, sú široké 1,8-2,5 cm. Zákrov je polguľovitý, zákrovné listene sú podlhovasté, zaoblené, zelené s úzkym blanitým okrajom. Obvodové kvety sú jazykovité, biele, terčové kvety sú rúrkovité, päťzubé, žlté.

Neviem, ako vy, ale keď som si ja laik prečítala predošlý text, tak som mu zväčša vôbec nerozumela. Harmanček pravý si totiž laik môže ľahko zmýliť s veľmi podobnou rastlinou, ktorá má názov parumanček nevoňavý (Tripleurospermum inodorum). Rozdiel medzi nimi je ten, že parumanček nevonia po kamilkách, kvetné lôžko je poľgulovité, dužinaté. Je to tiež jednoročná burina. V oboch prípadoch ide naozaj o veľmi nenáročné rastliny, ktoré môžeme nájsť takmer všade. Na lúkach, rumoviskách, pasienkoch. Harmanček pravý sa dá ľahko pestovať aj doma v záhrade.

Všetky účinné látky harmančeka sa sústreďujú hlavne v jeho kvetoch. Preto je to práve kvet, ktorý sušíme a robíme z neho výluh v podobe čaju. V kvetoch kamilky je obsiahnutý najmä azulén, ktorý má protizápalový účinok, α-bisabolol, flavonoidy, terpény a polysacharidy. Okrem vnútorného užitia v podobe odvaru sa harmanček a jeho extrakt môže aplikovať aj externe.

Harmanček pravý sa pre svoje liečivé vlastnosti používa celé stáročia. Jeho blahodarný vplyv na organizmus si uvedomovali naše staré mamy, mamy ich mám a preto by sme ho nemali podceňovať ani my. Má pozitívne účinky, ak si chcete ukľudniť nervy, zbaviť sa úzkosti. Pomôže vám, ak sa chcete dobre vyspať, pomáha pri trávení. Jeho inhaláciou si uvoľníme upchaté dutiny.

Myslím si, že na mojich fotografiách je ten druhý, parumanček nevoňavý. Jeho kvety mi nejako špeciálne nevoňajú. Zo sušených čajov harmančeka si pamätám na oveľa intenzívnejšiu vôňu. Preto som si jednu šálku nálevu urobila. Vôňa mi už viac pripomenula to, na čo si pamätám. Možno by bola intenzívnejšia, keby som bola zaliala už sušené kvety. Ktovie. Veľakrát siahame po chemicky vyrobených liečivách a pritom si neuvedomujeme, čo všetko nám ponúka matka príroda. Len keby sme ich ešte vedeli aj rozpoznať.

Botanika je podľa mňa ťažká veda 🙂

 

8 thoughts on “Harmanček pravý (Matricaria chanomilla)

  1. Schön Deine Kamillen Bilder ❗ Wie ich lese (hab mir Deinen Beitrag übersetzt) kennst Du Dich mit Kamille und so recht gut aus, richtiges Fachwissen!
    Meine Frau mag gern den Kamillen Tee.
    Herzlichen Gruß und schöne Woche
    Werner

    Like

  2. I ja si myslím, že na fotkách nemáš harmanček pravý.
    Ten má kvetné lôžko vyššie. Má ho i duté (pozri na https://sk.wikipedia.org/wiki/Rumanček_kamilkový)
    Kedysi sme si ho chodili zbierať. Ak sme si neboli na 100 % istí, či je to on, tak sme kvet požmolili medzi prstami. Silnú charakteristickú vôňu sme si nemohli pomýliť.
    Inak – dnes sme boli pri Malom Zemníku. Tie krásne stromy, ktoré tam rastú, sú duby.

    Like

    1. Študovala som kopec článkov na nete, ale neviem zodpovedne povedať, že či mám na fotkách pravý, alebo ten nepravý. No v podstate to je jedno, na základe môjho článku si určite nikto rastlinu určovať nebude, lebo tam nemám ani jednu takú fotku, z ktorej by boli naozaj jasné tie znaky. Takže to ber len ako pokec k pekným k fotkám prírody 🙂 Ale keby si mala k dispozícii vlastnú fotku naozajstného pravého harmančeka, pošli.

      Like

  3. Přesně to píšeš .. matka příroda nám toho nabízí plnými hrstmi a my lítáme do lékárny. Heřmánek nám roste na zahradě, sušíme ho. ALe sousedka mi předběhla a dala mi svůj nasušený .. dvě sklenice. Fotky máš opět přenádherné.. všechny … zvlášť ty zblízka. Potěšily mi.
    Já trochu pauzíruju s internetem …. člověk je většinou venku a večer je na řadě zalévání a zalévání.
    Užívej si v pohodě léto. Jarka

    Like

    1. Keby som mala čím, aj ja zalievam môj záhon. Ale od zdroja vody je ďaleko, niektorí susedia by ani nesúhlasili s tým, aby som používala spoločnú vodu na polievanie, takže moje kvety sú úplne chúdiatka zvädnuté. A nezaprší a nezaprší 😦 Ja som dnes vôbec nebola vonku, iba čo som odniesla von do starého hrnca vodu pre vtáky. Vieš, ako sa jej potešili? Večer som išla ešte raz, lebo sa mi zdalo, že ju už vypili. A mala som skoro pravdu, bolo tam už len na dne. Máme zo siedmeho poschodia peknú podívanú, ako sa tam striedajú vtáčiky, no asi by som mala napísať vtáci, lebo najviac chodili vrany a straky. Uvidím, kto tam bude chodiť zajtra ráno. Hlavne ráno tu vidím a počujem množstvo sýkoriek, cez deň niekde zmiznú.

      Like

  4. V názore na tento Tvoj blog sa úplne stotožňujem s Jarkou (len mi žiadna susedka nedala sušený harmanček /ale to mi nevadí, lebo kamilkový čaj mi aj tak nikdy nechutil./). Je tam veľa zaujímavého a inšpirujúceho. Ja vlastnú fotku harmančeka nemám ani v mojom (zas pokazenom) PC a do tohto synovho notebooku sa sťahovať fotky ani nesnažím. Záhrada a malá vnučka sú pre nás teraz na prvom mieste…. Ale Tvoje blogy si rada pozerám.

    Like

    1. Ja som harmančekový čaj nikdy nepila, bylinkové čaje vôbec nie sú mnou obľúbené. Zato som ho veľakrát použila na naparovanie pri chorobách dýchacích ciest. Takže vôňu kamiliek poznám hlavne z naparovania 🙂 Ja som si pred pár dňami kúpila nový notebook, ešte sa s ním zžívam, hlavne jeho stále sa obnovujúca česká klávesnica ma chvíľami štve. Každý deň to musím nanovo nastaviť a ráno mi píše znovu namiesto ô ů.

      Like

Pridaj komentár

