Kaštieľ a park v Továrnikoch

Dnes som si konečne prebrala fotky, ktoré som nafotila len pár hodín pred odchodom vlaku, ktorým som cestovala domov z Topoľčian. Roky som si prechádzajúc autom okolo parku s kaštieľom v Továrnikoch hovorila, že raz sa tam musím ísť pozrieť. Práve pred mesiacom som svoj úmysel konečne zrealizovala.  K fotkám pridávam aj pár slov.

Obec Továrniky sa nachádza v bezprostrednom susedstve s mestom Topoľčany. Z maminho bytu, ktorý je na inom okraji mesta, to bola po bránu areálu pekná ranná trojkilometrová prechádzka. Až vtedy, keď som sa tam minulý mesiac vybrala, som zistila, že Továrniky už nie sú súčasťou Topoľčian, ako boli kedysi.  Rozľahlý park s kaštieľom sa nachádza hneď na začiatku obce. Park, v ktorom je potok a jazierko, poznajú miestni ľudia veľmi dobre. Teraz ho konečne poznám už aj ja. V tom rannom čase, kedy som sa po parku prechádzala, som stretla len dvoch ľudí. Nečudujem sa tomu, bolo ráno bežného pracovného dňa.

Hneď pri bráne padol môj zrak vpravo, kde je kaštieľ. Ten je však od ostatného parku ohradený plotom, takže bližšie som sa nedostala. Stačilo už aj to, že som sa pohybovala v blízkosti plota. Psisko, ktorý areál stráži, na mňa neprestajne štekal. Park je naozaj veľký, sú v ňom lavičky, aj detské ihrisko.

Kaštieľ by asi potreboval poriadnu rekonštrukciu. Jeho história ide až do rokov 1600-1610, kedy ho v duchu raného baroka postavila rodina Beréniovcov na základoch staršej renesančnej stavby zo 16. storočia.  Neskôr prešiel rozsiahlou prestavbou, ktorú realizovali Forgáčovci, ktorí pôsobili v Topoľčanoch v 17. až  18. storočí. Pri tejto prestavbe boli vytvorené aj základy parku. Bol vybudovaný vodný systém, ktorého zdrojom bol potok Chocina.

V 19. storočí sa vystriedalo niekoľko majiteľov kaštieľa  počnúc rodinou Traumových až po Stummerovcov. Tí boli poslednými obyvateľmi kaštieľa. Po druhej svetovej vojne museli kaštieľ opustiť a odišli do Viedne. Za ich vlastníctva zažil kaštieľ svoju najväčšiu slávu a rozmach. V areáli boli vybudované hospodárske budovy a koniareň. Park bol takisto upravený, nachádzal sa tu bazén, skleníky a tenisové kurty. Atmosféru parku dotváralo mnoho sôch a váz. Stummerovci žili bohatým spoločenským životom a ich sídlo bolo tomuto životnému štýlu primerane prispôsobené. Dnes tam z toho už nič nenájdete 😦

Po tom, čo Stummerovci kaštieľ opustili, spadal pod správu Fondu štátnych majetkov. V tomto momente sa jeho najlepšie dni skončili a začali sa tie najhoršie. Krátko po vojne bol kaštieľ podpálený a vyrabovaný. Pri požiari bola zničená strešná konštrukcia a časť stropov. Poslední majitelia v ňom nechali mnoho cenných zbierok obrazov, gobelínov, koberce a krištáľové lustre. Mnoho z týchto predmetov by sa zrejme aj dnes našlo v starých domoch v okolí kaštieľa. Kaštieľ už potom len chátral. Pre havarijný stav bol zrušený vstup do pivníc. Odstránený bol aj letohrádok a záhradná architektúra – sochy a vázy.

V nasledujúcich rokoch sa uskutočnilo niekoľko čiastkových rekonštrukcií kaštieľu aj parku. Bohužiaľ viac im to ublížilo ako pomohlo. Pri úprave parku boli najskôr odstránené aj zdravé stromy, medzi nimi aj väčšinu vzácnych drevín, ktoré Leopold Haupt-Stummer priniesol zo zahraničných ciest. Následne bola vykonaná výsadba nových drevín, avšak nevhodne zvolené druhy narušili pôvodnú kompozíciu.

Pri prechádzke parkom som objavila aj tulipánovník ľaliokvetý. Bohužiaľ, ešte nekvitol, takže jeho krásne kvety som nemohla zachytiť objektívom fotoaparátu. Na niektorých stromoch sú tabuľky s ich názvami. Napríklad aj na tomto, ktorého názov mi nič nehovoril.

Dnes je kaštieľ v súkromnom vlastníctve a verejnosti nie je prístupný.

Pridaj komentár

