Sv. Jan Nepomucký

pokračovanie.

Už to bude pomaly aj rok, čo som sem na blog dala sumár s fotografiami sôch sv. Jana Nepomuckého. Od toho času som ich zase niekoľko nazbierala. Poslednou v tom minulom príspevku bola socha v  Smoleniciach.  Ešte v tom mesiaci som bola v Nových Zámkoch a tam som objavila sochu sv. Jana Nepomuckého na námestí ako súčasť  morového stĺpa svätej Trojice.

Koncom októbra minulého roku som za pár dní videla a fotila viac sôch. Fotografiu tej, ktorú som objavila v Topoľčanoch na Kalvárii, som mala už aj v článku o kalvárii.

Hneď na druhý deň po fotení sochy na topoľčianskej Kalvárii, som fotila v Nitre pri vstupe do hradného areálu.

Fotka

O deň neskôr to boli ďalšie dve. Prvou bola socha v dedine pri Nitre, s názvom Dolné Lefantovce.

Len o niekoľko kilometrov ďalej som si odfotila inú, v Oponiciach.

Fotka

O tom, že v Modre za farským kostolom sv. Štefana kráľa je tiež socha Nepomuckého, som vedela dávno. Vždy som ju videla buď z auta, alebo z autobusu. Až raz, keď som cez Modru cestovala domov, z autobusu som vystúpila, sochu vyfotila a až potom som pokračovala v ceste.

Fotka

O pražských sochách, ktoré som videla počas marcového výletu v Prahe,  som písala článok na blogu Potulky svetom s názvom Sochy sv. Jana Nepomuckého v Prahe. 

Ďalšie nové sochy sv. Jana Nepomuckého som mala možnosť vyfotiť len niekoľko dní po návrate z Prahy. Stalo sa tak cestou na Oravu. Prvú som skoro prehliadla a to bola len kúsok od parkoviska na námestí v Bytči, kde sme parkovali.

Fotka

Druhú som si všimla pred kostolom v Terchovej.

Fotka

Začiatkom apríla som bola na výlete vo Viedni. Náplňou tejto cesty boli hudobníci, ktorí svoj život spojili s Viedňou. Popri sochách hudobníkov sa mi podarilo vidieť aj jednu sochu Nepomuckého. Bolo to vo viedenskej časti Heiligenstadt.

Cestou domov sme sa ešte zastavili v Hainburgu.  Blízko Viedenskej brány je prícestná kaplnka a v nej socha Nepomuckého. Až doma som zistila, že jednu fotku tejto sochy som mala v archíve niekoľko rokov. Ešte z čias, kedy som sochy Nepomuckého nezbierala.

Ako ďalšia mi pribudla do zbierky socha v obci Brestovany.

Fotka

Aj o ďalších sochách, ktoré som nafotila za hranicami našej krajiny, som písala články na blogu Potulky svetom.  Ďalšie dve sochy som našla v rakúskom Heiligenkreuzi.

Nedávno som objavila jednu bratislavskú sochu. Myslela som si, že z tých bratislavských mi chýba už len tá v Rači, ale nebolo to tak. Preto bola pre mňa tá, ktorá je vo dvore jedného domu na Kapitulskej ulici, veľkým prekvapením.

Pri poslednej návšteve rakúskeho mesta Baden bei Wien som našla dve sochy. Jednu v centre mesta a ďalšiu cestou do parku Doblhoff.

Fotka

Fotka

To, že si chcem ísť odfotiť fotku sochy Nepomuckého v neďalekej Ivanke pri Dunaji, som plánovala už dávno. Konečne som sa tam vybrala v rámci jednej cyklovychádzky začiatkom júna.

Ako ste si mohli všimnúť, nepíšem k jednotlivým sochám ich vek, ani tvorcov, ani nič. Väčšinou totiž o nich nie sú k dispozícii žiadne informácie. Teda okrem toho, z akého storočia pochádza a v akom slohu je socha postavená. K tomuto súsošiu v Ivanke pri Dunaji, ktoré sa nachádza v parku na Námestí svätej Rozálie, však môžem napísať viac. Pri súsoší bola totiž tabuľka s informáciami. A na nej bolo napísané približne toto:

Neskorobarokové súsošie stvárňuje postavu svätca v kňazskom odeve, v podnoží s dvoma hlavičkami putti a po stranách s malými anjelmi. Dielo bolo vytvorené v roku 1777 z vďaky Antona Grasalkoviča, za záchranu šľachticov, ktorí sa pri návrate z poľovačky topili v miestnom toku. Znázorňuje to aj výjav vo festóne stĺpa. Súsošie bolo pôvodne umiestnené pri Bielej vode (to je ten tok, rameno Malého Dunaja) na konci Záleskej cesty a po zreštaurovaní v roku 2007 bolo premiestnené na námestie. Dielo je národnou kultúrnou pamiatkou.

K tomuto súsošiu mám ešte jeden poznatok. Nevedela som si dať rady s fotkou tak, aby mi socha nepadala. Nakoniec som zistila, že to nie moje fotky sú nakrivo, ale nakrivo je tá socha 😦

Len o pár dní som cestovala do okolia Trenčína. Myslela som si, že absolvujeme aj samotné mesto Trenčín, no nakoniec sa tak nestalo. Jednu sochu som fotila v Trenčianskych Miticiach a ďalšie dve v Beckove.

Trenčianske Mitice

V Beckove pri vstupe na námestie stojí prícestná kaplnka so sochou sv. Jana Nepomuckého.

O niekoľko desiatok metrov ďalej je ešte jedna. Tá stojí pred vstupom do kostola sv. Štefana kráľa.

Poslednou sochou toho dňa, ale aj tou, ktorá pribudla do mojej zbierky, je socha neďaleko Dunajskej Stredy, v obci Kútniky, časť Blažov.

***

Mnohí sa ma už spýtali: „Koľko si už tých sôch vyfotila?“ Moja odpoveď zakaždým znie: „Neviem, nemám to spočítané.“

Práve kvôli tomu som si teraz povedala, že ich teda spočítam. Niektoré sochy mám na viacerých fotografiách, počítala som vždy iba jednu z tej konkrétnej sochy. Na fotografie všetkých tých, ktoré nie sú v tomto príspevku, sa dostanete tak, že kliknete na názov miesta, kde sa nachádzajú.

Slovensko

Bratislava

Marianka

Modra

Topoľčany

Ludanice

Oponice

Stupava

Topoľčianky

Nitra

Dolné Lefantovce

Nové Zámky

Ružomberok

Skalica

Smolenice

Brestovany

Bytča

Terchová

Ivanka pri Dunaji

Beckov 1

Beckov 2

Trenčianske Mitice

Kútniky

 

Maďarsko

Rajka

Dunakiliti

Bezenye

 

Rakúsko

Wolfsthal

Hainburg an der Donau

Weiden am See

Gattendorf

Viedeň Heiligenstadt

Heiligenkreuz 1

Heiligenkreuz 2

Baden 1

Baden 2

 

Česko

Mikulov

Praha

 

Čo poviete? Podľa niektorých sôch to vyzerá tak, že ten Nepomucký bol celkom sympaťák, aj keď nosil bradu a fúzy, čo ja veľmi u mužov nemusím. Nakoniec ani netuším, či som do toho zoznamu dala naozaj všetky sochy, ktoré som doteraz nafotila. To, že som v tomto príspevku uviedla osemnásť nových sôch, to som ešte spočítať dokázala, ale na spočítanie všetkých mi už sily nezostali 😦 Možno to urobí niekto za mňa.

Pekne pokope si môžete všetky sochy pozrieť aj TU.

5 thoughts on “Sv. Jan Nepomucký

  1. Teda to už jsi jich nasbírala … je zajímavé, že náhodně – nenáhodně se ti objeví další .. koukneš do dvora a on tam je … to musí být pěkné překvapení. V Praze vím o jednom, protože jsem blízko bydlela, ale to je dost mimo centrum. Vlastně asi tak naproti Vyšehradu na druhém břehu v uličce, vídala jsem ho z tramvaje. Ani nevím jestli už jsem ti to nepsala. Před nějakým časem jsem psala blogerovi z Prahy, kde ho najde. Tak byl rád, on fotil jenom pražské sochy. Máš pěknou zálibu. Na odkazu jsem si prošla ty tvoje pražské sochy.

    Like

    1. Väčšinu som získala cielene, náhodne ich bolo menej. Mohla som ich mať aj viac, keby mi boli ochotní tí, čo šoférovali auto (väčšinou to boli moji synovia) zastaviť, keď som nejakého videla popri ceste. Takže ešte ich mám v zálohe dosť takých, o ktorých viem, kde sú. Nedávno som napríklad hľadala jedného v rakúskom meste Laxenburg, nenašla som ho. Už som to niekde písala, že tým, že zbieram fotky sôch, mám dôvod vycestovať niekde tam, kde by som ináč nešla. Ja som objavila jedného maďarského blogera, ten zbiera tiež, ale všetky, aj české, aj slovenské, samozrejme maďarské. Aj do Prahy som išla s tým, že som o jednom (okrem toho na Karlovom moste) vedela, ale nenašla som ho. Mal byť niekde blízko Hradčan.

      Like

  2. Jedná se nejspíš o vojenský kostel sv. Jana Nepomuckého Hradčany – je opravdu kousek nad Hradčany . Roh Kanovnické ul. a ul. U kasáren (naproti). Mockrát jsem šla procházkou okolo na Hrad, ale kostek si nevybavuji… vidíš to… a tak ráda jsem tam všude chodila.

    Like

    1. Jarka, ten kostol mám medzi nájdenými sochami. Bola to posledná socha prvého dňa. Teraz som si prvý raz od návratu z Prahy pozrela, akú sochu som to vlastne nenašla. Túto – v Prahe Pohořelec: http://www.kralovskacesta.cz/cs/prohlidka/objekty/sousosi-sv-jana-nepomuckeho.html
      Je to smerom na Strahov a tade sme vôbec nešli. Tým, že nám druhý deň pršalo, mali sme menej času a na tretí deň som bola dokonca mimo Prahy na návšteve u sesternicinej dcéry. Musím si ešte niekedy Prahu zopakovať 🙂

      Like

Pridaj komentár

