Ruže v Sade Janka Kráľa

Sad Janka Kráľa ste prostredníctvom tohto blogu už mali možnosť spoznať. Články som venovala jeho fontáne, soche Janka Kráľa, magnóliám, stromom, no doteraz som ešte nepísala o ružiach.

K dávno zaniknutým pamätihodnostiam mesta patrí aj v minulosti slávne rozárium v Sade Janka Kráľa.  V rokoch 1933 – 1937 založili v juhovýchodnej časti parku v blízkosti platanov  rozárium podľa návrhu mestského lekára Rudolfa Limbachera. Bolo v ňom okolo 500 druhov ruží, pričom počet vysadených ružových kríkov dosahoval okolo 5000 kusov. V jeho strede bol kruhový bazén s plastikou sediacej ženy a doplnené bolo pergolami, po ktorých sa popínali ruže. V tomto priestore boli umiestnené aj lavičky.

Dnešnú podobu dostal park po rekonštrukcii v 70-tych rokoch 20. storočia. Rozárium neobnovili. Po rokoch absencie ruží v parku sa na jar roku 2014 mestská časť Petržalka po dlhých úvahách rozhodla, že aspoň čiastočne nahradí kedysi slávne rozárium. Na mieste, kde dovtedy vysádzali jednoduché a lacné letničky, vysadili v niekoľkých etapách ruže. Náhodou som sa tam v tom čase tiež raz ocitla. Fotografie z toho obdobia som zverejnila na blogu Na krásnom modrom Dunaji. Jednu som skopírovala aj sem, ostatné si môžete pozrieť pod týmto odkazom.

DSCN0101

V súčasnosti sú už ruže v plnom rozkvete. Počas mojej dnešnej bicyklovej vychádzky som urobila niekoľko záberov.

 

2 thoughts on “Ruže v Sade Janka Kráľa

  1. To víš, růže je růže – ten park je nádherný a dřív to musela být taky paráda. Ty stromy mě fascinují. Nedávno jsem si sedla v Plzni v parku pod divadlem. Bylo úžasné ty stromy, kmeny pozorovat, okolo kytky… a ten chládek ve vedru. Měli by dát ke každému stromu cedulku, to by bylo prima.

    Like

    1. Ceduľku s názvom? My tu máme neďaleko strom, ktorý sa zúčastnil súťaže o strom roka, aj to ocenenie získal. Bola tam nejaký čas tabuľa, no už tam dávno nie je. Pritom je strom v areáli ekonomickej univerzity, kde človek predpokladá, že sa tam pohybujú ľudia trošku inej úrovne. Ale keďže tam má prístup hocikto, tak asi to boli vandali mimo školy. Je tam napríklad niekoľko tabúľ so zákazom voľného pohybu psov. No keby si sa tam išla pozrieť, všetci ho ignorujú a psi im kadia kadetade, samozrejme, nikto to po nich nezbiera. Asi som ti to už písala, ale v Plzni som nikdy nebola. Raz, veľmi dávno, som okrajom Plzne cestovala do Nemecka, niekde pri Plzni sme aj prenocovali, ale vôbec si nepamätám, kde to bolo. Cestovali sme vtedy do nemeckého Weidenu a odtiaľ potom do Kolína nad Rýnom. Bolo to ešte pred rokom 1989.

      Like

Pridaj komentár

